Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethics Seminar - B I

Class at Faculty of Education |
OB2312020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Jazyk, text, interpretace, interpretační chyby, dezinterpretace.Rozumění v hermeneutické tradici jako teoretické intellegere.Rozumění u Heideggera jako rozumět své věci, stačit na ni, umět si s ní poradit. Každodenní rozumění jako netematické.

Předchůdné porozumění "předinterpretuje" užití. Rozvrhový charakter našeho rozumění.

Rozumění jako primární, výklad jako rozvoj či rozpracování rozumění. Nikoli teorie výkladu, nýbrž vykládání samo je úkolem hermeneutiky.

Bezprostředně řečené a spolumíněné.Gadamerova universální hermeneutika. Tázající se rozumění. "Vycházejíce z rozhovoru, jímž jsme, pokoušíme se přiblížit temnosti řeči." Faktická řeč nestačí, aby vyčerpala vnitřní rozhovor, který nás podněcuje k rozumění."Možnost, že ten druhý má pravdu, je duší hermeneutiky."Habermasova kritika dorozumění ve jménu dorozumění.Rozumění a dorozumění jako témata etiky.

Annotation

Course outline:

Contemporary science characterization; Science, technique and technology; The relation between natural and social sciences and the humanities; Science and values.

Fundamental conceptions of ethics: empiricism, apriorism, relativism and transcendentalism.

Philosophical anthropology as the basis for moral standard formulation.

Biological determination of man; Social Darwinism, genes and memes; Social determination of man; The function of nurture and education; Moral and legal norms; Freedom and the will.

The issue of good and fulfilled life (Patočka, Honneth, Rawls).

Ethics and metaethics; Ethics of science; Natural world and scientific research; ecological ethics, genetic engineering and medical ethics.

Artificial intelligence and human identity; Dignity and happiness of man.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.