Charles Explorer logo
🇨🇿

Antropologie (kulturní a sociální)

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2312024

Sylabus

Tematický plán přednášek

1.  Co je antropologie? Společnost, kultura a jejich podíl na lidství.  Sociální osoba(Eriksen kap.

4).

2.    Příbuzenství a původ. Manželství a aliance – terminologický úvod.Gender a věk. Terénní výzkum a jeho interpretace (Eriksen kap.

2).

3.    Náboženství a rituál. Společenské hierarchie.Politika a moc (Eriksen kap.

11).

4.    Politika identity: nacionalismus, menšiny a “my”. Média a sociální vědomí.Etnicita (Eriksen kap.

17).

5.    Jazyk a způsoby myšlení.Stručné dějiny antropologie (Eriksen kap.

2).    Předpoklady úspěšného absolutoria ·      Docházka a aktivní účast v seminářích – max. 1 absence ·      Zkouška (tj. celková známka) je udělena na základě

1)    znalostního písemného testu: úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce, tak znalost základní literatury (Eriksen) a schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky probírané na přednášce i v učebnici; základní literatura nepokryje vše, co zazní na přednášce; přednáška nevyčerpá vše, co je obsahem základní literatury

2)    těchto seminárních prací: a)    medailonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní prezentace) b)    prezentace hlavního tématu (velká prezentace) c)    písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři

Anotace

Předmět se zabývá vzájemnými vztahy, které pojí člověka a společnost, resp. kulturu v širokém, antropologickém chápání těchto pojmů. Ukazuje, jakých podob nabývají a jakou dynamiku získávají sociální a kulturní vztahy v oblasti příbuzenství, manželství a aliance, genderu a věku, politiky a moci, sociálního vědomí a přímé i mediované komunikace, náboženství a rituálu, etnicity, nacionalismu a globalizace.

Učí studující kriticky zkoumat (některými vědci problematizovanou) otázku identity člověka a ve své seminární části napomáhá posílit prezentační, rétorické a dialogické dovednosti potřebné pro pedagogickou praxi. Ačkoli samotná antropologie není explicitně zmíněna v rámcových vzdělávacích programech, přesto jsou v nich její poznatky obsaženy mnohdy implicitně.

Předmět se snaží vycházet vstříc právě těmto společenskovědním aspektům středoškolského kurikula.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.