Tematický plán přednášek
1. Co je antropologie? Společnost, kultura a jejich podíl na lidství. Sociální osoba(Eriksen kap.
4).
2. Příbuzenství a původ. Manželství a aliance – terminologický úvod.Gender a věk. Terénní výzkum a jeho interpretace (Eriksen kap.
2).
3. Náboženství a rituál. Společenské hierarchie.Politika a moc (Eriksen kap.
11).
4. Politika identity: nacionalismus, menšiny a “my”. Média a sociální vědomí.Etnicita (Eriksen kap.
17).
5. Jazyk a způsoby myšlení.Stručné dějiny antropologie (Eriksen kap.
2). Předpoklady úspěšného absolutoria · Docházka a aktivní účast v seminářích – max. 1 absence · Zkouška (tj. celková známka) je udělena na základě
1) znalostního písemného testu: úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce, tak znalost základní literatury (Eriksen) a schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky probírané na přednášce i v učebnici; základní literatura nepokryje vše, co zazní na přednášce; přednáška nevyčerpá vše, co je obsahem základní literatury
2) těchto seminárních prací: a) medailonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní prezentace) b) prezentace hlavního tématu (velká prezentace) c) písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři
Předmět se zabývá vzájemnými vztahy, které pojí člověka a společnost, resp. kulturu v širokém, antropologickém chápání těchto pojmů. Ukazuje, jakých podob nabývají a jakou dynamiku získávají sociální a kulturní vztahy v oblasti příbuzenství, manželství a aliance, genderu a věku, politiky a moci, sociálního vědomí a přímé i mediované komunikace, náboženství a rituálu, etnicity, nacionalismu a globalizace.
Učí studující kriticky zkoumat (některými vědci problematizovanou) otázku identity člověka a ve své seminární části napomáhá posílit prezentační, rétorické a dialogické dovednosti potřebné pro pedagogickou praxi. Ačkoli samotná antropologie není explicitně zmíněna v rámcových vzdělávacích programech, přesto jsou v nich její poznatky obsaženy mnohdy implicitně.
Předmět se snaží vycházet vstříc právě těmto společenskovědním aspektům středoškolského kurikula.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.