Kurz je uvedením do základních předpokladů, metodologických východisek a specifických metod zkoumání jednotlivých společenských věd. Zabývá se genezí vzniku společenských věd v 19. století a jejich souvislostí s aktuálními sociálními jevy, s teoretickou nebo praktickou potřebou plynoucí z historického vývoje společnosti.
Úvod do studia společenských věd
PhDr. Milena Tichá, CSc.
Bakalářský studijní program: Specializace v pedagogice
Studijní obor: Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
OB 2312101 Úvod do studia společenských věd
ZS 1/1 Z,ZK 4 kredity
Základní problémové okruhy: 1. Studium společenských věd - formální hlediska
Celkové zaměření a orientace studia. Cíle, struktura a obsah studia. 2. Studium společenských věd - metodologické principy
Metodologické principy jednotlivých společenských věd, filosofie a etiky.
Princip interdisciplinarity při studiu společenských věd. 3. Základní principy vědecké práce v rámci studia společenských věd
Základní metody vědeckého bádání v oblasti společenských věd.
Metody a techniky zpracování seminárních a bakalářských prací ze společenských věd.
Struktura seminárních a bakalářských prací ze společenských věd.
Literatura povinná
PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd. Praha : Eurolex 2005. ISBN 80-86861-27-9.
PELCOVÁ a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : UK PedF 2007. ISBN 80-7290-277-6.
TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. In: PELCOVÁ, N. a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, s. 185 - 206. ISBN 80-7290-277-6
TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. In: Pelcová, N.;Hogenová, A. Éthos ve výchově,umění a sportu. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2009, s. 221 - 230. ISBN 978-80-7290-387-0.
TICHÁ, M. Poznámka ke vztahu ekonomie a imaginace. In: PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A., a kol. Imaginace ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2010, s. 235 - 240. ISBN 978-80-7290-433-4.
TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A., a kol. Symbol ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2011, s. 277 - 284. ISBN 978-80-7290-428-0 .
TICHÁ, M. Možnosti a meze dialogu v ekonomii. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A. a kol. Dalog ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012, s. 263 - 270. ISBN 978-80-7290-428-0.
TICHÁ, M. Několik poznámek k ekonomickým aspektům násilí. In: Násilí ve výchově, sportu a umění : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 4.5. 2006. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2006, s. 112-119. ISBN 80-7290-272-5
TICHÁ, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. In: Hodnoty ve výchově, umění a sportu : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 3.5. 2007. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2007, s 141-146. ISBN 80-7290-272-5
Internetové publikace
TICHÁ, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání [online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. 5 s.Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1277>.
TICHÁ, M. Několik poznámek k ekonomickým aspektům násilí. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. 7 s. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1279>.
TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2008 [cit. 2008-3-8]. ISSN 1802-4785. 6 s. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/5/2112>.
TICHÁ, M. Globalizace a regionalizace světového hospodářství.Metodický portál RVP : Portál vzdělávání (online). Praha : VÚP v Praze, 2007 (cit. 2007-11-28). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1278>.
TICHÁ, M. Multikuturní výchova a výchova k evropanství. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. (online). Praha : VÚP v Praze, 2007 (cit. 2007-11-28). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1269>.
TICHÁ, M. Etické aspekty finančního vzdělávání. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2010 (cit. 2010-4-16). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/8167/ETICKE-ASPEKTY-FINANCNIHO-VZDELAVANI.html/>.
TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2010 (cit. 2010-6-20). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/ZISK-SYMBOL-USPECHU-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html>.
TICHÁ, M. Možnosti a meze dialogu v ekonomii a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2011 (cit. 2011-6-13). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/11141/MOZNOSTI-A-MEZE-DIALOGU-V-EKONOMII-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html>.
Literatura doporučená
TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. In: PELCOVÁ, N. a kol. Multikulturalismus a multikulrurní výchova. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2009, s. 94 - 120. ISBN 978-80-7290-392-4.
TICHÁ, M. Economic aspects of violence - several comments. Philosophy of education, 2008, special issue no. 1, p. 106 - 111. The journal is included in the Russian scientific citation index. Certificate PI no. 77-2553. ISSN 1811 - 0916
TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. Paideia - philosophical e-journal of Charles university (online).2006, roč. 3, č. 1 (cit. 2007-11-28). Dostupné na <http:/www.pedf.cuni.cz/paideia. ISSN 1214-8725>.
TICHÁ, M. Glosa k významu finanční gramotnosti v každodenním životě - spotřeba, úspory a investice.Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2011 (cit. 2011-10-12). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13819/GLOSA-K-VYZNAMU-FINANCNI-GRAMOTNOSTI-V-KAZDODENNIM-ZIVOTE---SPOTREBA-USPORY-A-INVESTICE.html/>.
Bibliografické citace
Doporučení pro vytváření příspěvků pro Metodický portál
Je možné při tvorbě příspěvků využívat cizí zdroje informací? Ano, umožňuje nám to Autorský zákon č. 121/2000 Sb. Podle § 31 odstavce a) lze "…nakládat se zveřejněným autorským dílem v odůvodnitelné možné míře pro účel citace ve svém vlastním díle".
V jakém míře mohu využívat cizí zdroje? Autorský zákon hovoří o možnosti citace v odůvodnitelné míře - tzv. malá citace. Tato část zákona plně postačuje pro potřeby využití částí textů, zvuků a videa při tvorbě příspěvků. Důležité je, aby každý vytvořený příspěvek byl zřejmým autorským dílem a citace/zdroje využíval jen ve skutečně odůvodnitelné míře.
Jak vyhledávat vhodné zdroje? Při vyhledávání na internetu bychom se měli pokusit najít primární a spolehlivé zdroje. Obrázky je možné použít pouze z otevřených databází nebo při zajištění souhlasu autora či majitele autorských práv.
Kde v souboru uvádět bibliografickou citaci? Citujte pomocí číselných odkazů v textu a zdroj uveďte na dané straně pod čarou. Nejde-li to jinak, uveďte zdroje na konci svého příspěvku. U obrázků, tabulek, grafů aj. použijte přímou citaci pod objektem. Forma citac
The aim of the course is to introduce students to basic assumptions, methodological foundations and specific methods of social science investigation. The course is focused on the genesis of the origins of social science in the 19th century and their connections to current social phenomena, and theoretical or practical need as a consequence of historical development of society. Course outline:
1. The difference between theoretical attitude and natural attitude (theoria a empeiria).
2. The relation between philosophy and science.
3. The history of the formation of science and scientific cognition.
4. The difference between social and exact science.
5. Objectification and ideation in social sciences, the conceptual system of science and argumentation.
6. Methods of scientific cognition in social sciences, the essentials of epistemology.