Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení a vzdělávacích, zejména školských institucí a školské politiky v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit se je používat.
Obsah:
Výchova v období antiky, středověku, renesance, osvícenství, 19. a 20. století. V rámci toho sledováno: Vývoj pedagogického myšlení a vývoj pedagogiky jako vědního oboru, vývoj institucionalizace výchovy a vzdělání, vývoj vztahů církve a státu v otázkách výchovy a vzdělání, proces demokratizace vzdělání, dítě a žák ve vývoji pedagogické teorie a praxe, proces konstituování učitelské profese a vývoj učitelského vzdělání. Zvláštní pozornost je věnována pedagogickému myšlení Komenského, pedagogice J. F. Herbarta a herbartismu, reformní pedagogice.