1. Současné pojetí práv dítěte (základní lidsko-právní dokumenty, geneze práv dítěte, historické etapy vývoje poznání dítěte a dětství. specifika práv dítěte)
2. Úmluva o právech dítěte - zásady 3P, Opční protokoly k ÚPD, sociálně-ekologický model.
3. Propojení Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: • Rodina - charakteristika rodiny, rodičovská odpovědnost, dítě ohrožené rodinným prostředím (nejzávažnější formy ohrožení dětí) • Škola jako prostor naplňování práv - zásady, cíle a principy PD ve vzdělávání, práva - odpovědnost a pojetí výchovy, práva dítěte a jednotlivé funkce školy.
4. Podmínky implementace práv dítěte ve vzdělávání: • Politika (policy a politics, vzdělávací politika a PD). • Prostředí školy - zákonné normy a závazné dokumenty (ŠVP, školní řád), role a úkoly učitele při implementaci práv dítěte, děti jako nositelé práv a povinností.
5. Přehled o stavu naplňování práv dítěte - výsledky výzkumů a hodnotících zpráv.
6. Výchova k právům dítěte ve škole - pojetí školní výchovy k PD, prostředky. 7 Praktická aplikace článků Úmluvy o právech dítěte - nejčastější dotazy dětí.
Kurz seznamuje s konceptem práv dítěte. Přináší hodnocení stavu implementace na úrovni vzdělávací politiky v ČR v mezinárodním srovnání, doplňuje teoretický model práv dítěte ve škole a výchovy k právům dítěte výsledky výzkumů a kasuistikami.
Diskutuje pojetí školní výchovy k právům dítěte.