V tomto předmětu budou studenti uvedeni do problematiky sociální pedagogiky v širokém pojetí. Pozornost se bude zaměřovat na teoretickou a metodologickou stránku tohoto předmětu, ale bude také úvodem k praktickému působení v různých edukačních institucích, které pracují s rizikovými a sociálně znevýhodněnými jedinci (včetně školního prostředí).
Obsah předmětu:
- Vznik a vývoj sociální pedagogiky
- Vztah k jiným společenským vědám
- Obsah a pojetí sociální pedagogiky
- Typologie prostředí
- Formativní působení vrstevnické skupiny a rodiny, sousedství, sdělovacích prostředk ů ?
- Intencionální působení výchovných institucí (škola, ústavy ?)
- Etopedie, úvod do sociální patologie, sociální deviace
- Sociální politika, sociální práce a služby
- Sociální a mravní vývoj jedince
- Životní způsob a hodnoty
- Sociální nepřizpůsobivost
- Vychovatel a učitel na pozadí sociální pedagogiky
- Problematika kázně
- Negativní působení rodiny a školy - záškoláctví a útěky
- Resocializace a její proces