GRAFIKA NA POČÍTAČI
Semigrafika, grafický režim, grafické uživatelské rozhraní
Jas a barva, vnímání barvy a jasu
Elementy počítačové grafiky, bod, přímka, vektor, křivka a plocha, transformace
DRUHY A Vlastnosti GRAFIKY
Zdroje grafických dat
Rastrový obraz, bodová grafika, bitová mapa
Vektorový obraz, vektorová (liniová) grafika
Barevná hloubka, bitová hloubka, rozlišení, interpolace, alias
ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU NA POČÍTAČI
Charakteristiky bitmapových a vektorových grafických formátů
Komprese grafických dat
Zpracování barvy, přímé barvy, procesní modely barev, barevné profily, tisk
Specifika a oblasti aplikace vektorové a bitmapové grafiky
HARDWARE PRO ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY
Světlocitlivé snímací prvky, skenery, rozlišovací schopnost, digitální foto
Grafické karty a grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry
Monitory, projektory
Tiskárny, způsoby tisku, rozlišovací schopnost, specifika
PROGRAMY PRO TVORBU A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY
Kreslicí programy, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny a podpůrné programy, specializované programy
Charakteristika bitmapově a vektorově orientovaných grafických editorů
Charakteristika prohlížečů, grafických dílen a nástrojů, podpůrných programů, specializovaných programů
PRÁCE S BITMAPOVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce
Základy práce s obrazem, zobrazení plochy, nástroje pro malování a kreslení, výběry barev a výplní, možnosti vytváření bitmapové grafiky
Úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti, výřezy a vyjímání ploch, speciální efekty
Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami
Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk
PRÁCE S VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce
Zobrazení dokumentu, základy tvorby objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, řetězcový text, editace křivek, vyplňování objektů a práce s barvami, obrys objektů, Speciální funkce vektorových editorů a užití efektů
Vektorizace bitmapové grafiky, obkreslování (tracing) bitmap
Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
Import, symboly a archivy obrázků, export, tisk
DALŠÍ ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU
Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů
Snímání obrazových předloh prostřednictvím skeneru
Optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading
Snímání obsahu obrazovek, jejich částí a dějů
Tvorba diagramů, funkce programu
Tvorba animovaných GIF sekvencí
Základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí
Digitální foto, úpravy a tisk fotografií
Posláním studijního předmětu Zpracov ání grafiky na počítači je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači a navodit, resp. rozvinout příslušnou způsobilost pro tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Úkolem předmětu je současně vytvořit adekvátní teoretické a kompetenční předpoklady pro další rozvoj ve směru využití a tvorby obecné i technicky orientované počítačové grafiky a multimediálních aplikací.
Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky, zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, osvojení různých způsobů získávání a úpravy grafických dat, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Obsahově se předmět orientuje na druhy, vlastnosti a možnosti zpracování grafických dat na počítači, zdroje grafických dat, technické vybavení pro zpracování grafiky, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, programy pro tvorbu a zpracování grafiky a způsoby jejich využití ve smyslu tvorby, úpravy nebo prezentace grafiky na počítači.