* Klíčová slova: moderna, avantgarda, vývojové proudy, směry, řád, svoboda, schéma, organický princip řádu, polarita, kvalitativní proměna, předmětný a nepředmětný výtvarný projev * Sylaby: impresionismus, postimpresionismus, symbolismus, secese, fauvismus, figurativní expresionismus, kubismus, orfismus a synchromismus, ruská avantgarda, dadaismus, absolutní a veristický surrealismus, neoklasicismus a nová věcnost, geometrická abstrakce, akční malba, kalifornská škola, tašismus, informální malba 1. Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality I a) Tradiční média – od malířského a hudebního impresionismu přes metafyzickou malbu a veristický surrealismus k nové věcnosti; hyperrealismus a realistické tendence 2. poloviny 20.století 2. Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality II b) Netradiční výtvarné techniky – ready mades od Duchampa k Rauschenbergovi; od reprodukce k předmětům jako výrazovým prostředkům (pop-art, neodada, umění instalace, land-art ad.) 3. Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality III c) Umění akce a nová média – happening, event, performance; video-art 4. Hledání nového řádu I a) Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b) Reakce na kubismus jako cesta ke geometrické abstrakci (futurismus, orfický kubismus, Mondrianova cesta od hermetického kubismu k období neoplasticismus) 5. Hledání nového řádu II c) nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a dodekafonie a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu a dalším tendencím 6. Dvě tváře exprese a uhrančivá síla imaginace I a) Figurativní proud – od Gogha a Muncha přes fauvismus a expresionismus k absolutnímu surrealismu, nové figuraci a neoexpresionismu 7. Dvě tváře exprese II b) Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu 8. Dvě tváře exprese III c) Od Kandinského a volné atonality k abstraktnímu expresionismu a aleatorické hudbě 9. Dvě tváře exprese IV 10. 20.12. Dekorativnost jako cesta ke svobodě a) Od Gauguina a secese k poslední fázi tvorby V.Kandinského atd.
Semináře
A. 1. Úvod do programu semestru -
Koncepce přístupů ke skutečnosti. Úrovně vnímání vnímání a interpretace uměleckého díla. Rozdělení problémových otázek k dílčí zkoušce v LS a informace k podmínkám a koncepci zkoušky (4 hodiny) 2. Informace ke zkoušce v ZS a LS
Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech.
Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií.
Koncepce akcentuje i široký kontext doby včetně interdisciplinárních vztahů s jinými druhy umění (hudba, literatura, drama, film atd.).