Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy výtvarné kultury IV

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2321A19

Sylabus

* Klíčová slova: moderna, avantgarda, vývojové proudy, směry, řád, svoboda, schéma, orga­nický princip řádu, polarita, kvalitativní proměna, předmětný a nepředmětný výtvarný projev * Sylaby: impresionismus, postimpresionismus, symbolismus, secese, fauvismus, figurativní expresionismus, kubismus, orfismus a synchromismus, ruská avantgarda, dadaismus, absolutní a veristický surrealismus, neoklasicismus a nová věcnost, geometrická abstrakce, akční malba, kalifornská škola, tašismus, informální malba   1.   Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality I a)     Tradiční média – od malířského a hudebního impresionismu přes metafyzickou malbu a veristický surrealismus k nové věcnosti; hyperrealismus a realistické tendence 2. poloviny 20.století   2.     Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality II b)     Netradiční výtvarné techniky – ready mades od Duchampa k Rauschenbergovi; od reprodukce k předmětům jako výrazovým prostředkům (pop-art, neodada, umění instalace, land-art ad.)   3.      Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality III c)     Umění akce a nová média – happening, event, performance; video-art         4.       Hledání nového řádu I a)     Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b)     Reakce na kubismus jako cesta ke geometrické abstrakci (futurismus, orfický kubismus, Mondrianova cesta od hermetického kubismu k období neoplasticismus)   5.     Hledání nového řádu II c)     nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a dodekafonie a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu a dalším tendencím      6.      Dvě tváře exprese a uhrančivá síla imaginace I  a)     Figurativní proud – od Gogha a Muncha přes fauvismus a expresionismus k absolutnímu surrealismu, nové figuraci a neoexpresionismu   7.      Dvě tváře exprese II b)     Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu   8.       Dvě tváře exprese III c)     Od Kandinského a volné atonality k abstraktnímu expresionismu a aleatorické hudbě   9.     Dvě tváře exprese IV   10.  20.12.   Dekorativnost jako cesta ke svobodě a)     Od Gauguina a secese k poslední fázi tvorby V.Kandinského atd.      

Semináře  

A.       1.    Úvod do programu semestru -

                 Koncepce přístupů ke skutečnosti. Úrovně vnímání vnímání a interpretace                    uměleckého díla. Rozdělení problémových otázek k dílčí  zkoušce v LS a                   informace k podmínkám a koncepci zkoušky  (4 hodiny)   2.      Informace ke zkoušce v ZS a LS 

Anotace

Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech.

Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií.

Koncepce akcentuje i široký kontext doby včetně interdisciplinárních vztahů s jinými druhy umění (hudba, literatura, drama, film atd.).