Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program.
* Teorie:
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
* Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů.
Příprava vlastního projektu.
* Key Words:
Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice.
Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework.
* Theory:
Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Designing of a pilot programme, peer review.
* Klíčová slova: Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe.
Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt.
Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program.
RVP - rámcový vzdělávací program. * Teorie: Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy.
Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.
Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce. * Praxe: Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Příprava vlastního projektu.
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání, koncepce, sbírky.
Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce interpreta a animátora výtvarného umění.
Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla.
Návrhy animací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - animátor - recipient.