1. Základní pojmy a problémy. Vzdělávací programy a kurikulární rámce. Různé typologie vzdělávacích programů. Od kurikulárního hnutí ke kurikulárním studiím současnosti. Rekonceptualizace kurikulárního myšlení - sociální, politické a mocenské aspekty kurikula. Vlivné vzdělávací programy v zahraničí.
2. Nedávná minulost a současnost VP v ČR. Od Nové koncepce přes Obecnou školu až k RVP ZV a standardům. Inovativní programy - Zdravá škola, začít spolu.
3. Základní dilemata: materiální a formální teorie vzdělávání - klíčové kompetence vs. znalosti, předmětové kurikulum vs. integrované kurikulum
4. Metody výzkumu a hodnocení vzdělávacích programů. Deliberativní analýza. Obsahová analýza. DBR.
5. Psychologické zdroje kurikula - kurikula behavioristická a kognitivistická. Technologické teorie kurikula - Instructional design (ID). Teorie didaktických cílů. Teorie konceptuální změny. Mikro- a makroúroveň projektování.
6. Mikroúroveň: didaktická transformace/ rekonstrukce.
7. Implementace vzdělávacích programů. Zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum. Skryté kurikulum. Nulové kurikulum. Kurikulum a menšiny.
8. Extra-kurikulární aktivity. Kurikulum rodiny.
9. Decentralizace - škola jako úroveň plánování kurikula. Školní vzdělávací programy českých škol. Tvorba, revize, hodnocení ŠVP. Třída a žák jako úroveň tvorby vzdělávacího programu. T řída jako úroveň tvorby VP. Podíl žáků na tvorbě VP.
10. Modifikace kurikula pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuální vzdělávací programy. Vybrané problémy tvorby VP v jednotlivých kurikulárních oblastech.
11. Učebnice: Teorie, tvorba a hodnocení. Výběr a užívání učebnic ve škole.
12. Multimédium jako kurikulární projekt. Vzdělávací programy pro e-learning.
Kurikulární problematika zažila v posledních letech svých "pět minut slávy" v době, kdy školy tvořily své vzdělávací programy. Mohlo by se zdát, že nyní je již "hotovo".
Otázka "co má být obsahem vzdělávání", však zůstává trvalou výzvou pro každého přemýšlivého učitele i rodiče. Školní vzdělávací programy bude třeba pravidelně revidovat a upravovat, je nutné vytvářet individuální plány pro děti nadané nebo s postižením. Kurz si klade za cíl naučit své posluchače "číst" kurikulum v jeho různých podobách - nejen znát oficiální dokumenty, ale také rozumět skrytému a často nezamýšlenému poselství školy.
To je předpokladem pro schopnost kurikulum měnit. Absolvent kurzu by měl být schopen kriticky porozumět kurikulu svého aprobačního předmětu nebo svého stupně školy a provádět v něm úpravy vzhledem k individuálním potřebám svých žáků.
Druhá část kurzu se věnuje učebnicím a vybraným multimediálním učebním prostředkům. Součástí výuky předmětu jsou praktické činnosti zaměřené na analýzu českých i zahraničních kurikul a učebnic.