1. Základní pojmy a problémy. Vzdělávací programy a kurikulární rámce. Různé typologie vzdělávacích programů. Od kurikulárního hnutí ke kurikulárním studiím současnosti. Rekonceptualizace kurikulárního myšlení - sociální, politické a mocenské aspekty kurikula. Vlivné vzdělávací programy v zahraničí.
2. Nedávná minulost a současnost VP v ČR. Od Nové koncepce přes Obecnou školu až k RVP ZV a standardům. Inovativní programy - Zdravá škola, začít spolu.
3. Základní dilemata: materiální a formální teorie vzdělávání - klíčové kompetence vs. znalosti, předmětové kurikulum vs. integrované kurikulum
4. Metody výzkumu a hodnocení vzdělávacích programů. Deliberativní analýza. Obsahová analýza. DBR.
5. Psychologické zdroje kurikula - kurikula behavioristická a kognitivistická. Technologické teorie kurikula - Instructional design (ID). Teorie didaktických cílů. Teorie konceptuální změny. Mikro- a makroúroveň projektování.
6. Mikroúroveň: didaktická transformace/ rekonstrukce.
7. Implementace vzdělávacích programů. Zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum. Skryté kurikulum. Nulové kurikulum. Kurikulum a menšiny.
8. Extra-kurikulární aktivity. Kurikulum rodiny.
9. Decentralizace - škola jako úroveň plánování kurikula. Školní vzdělávací programy českých škol. Tvorba, revize, hodnocení ŠVP. Třída a žák jako úroveň tvorby vzdělávacího programu. Třída jako úroveň tvorby VP. Podíl žáků na tvorbě VP.
10. Modifikace kurikula pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuální vzdělávací programy. Vybrané problémy tvorby VP v jednotlivých kurikulárních oblastech.
11. Učebnice: Teorie, tvorba a hodnocení. Výběr a užívání učebnic ve škole.
12. Multimédium jako kurikulární projekt. Vzdělávací programy pro e-learning.
Kurikulární problematika zažila v posledních letech svých "pět minut slávy" v době, kdy školy tvořily své vzdělávací programy. Mohlo by se zdát, že nyn í je již "hotovo".
Otázka "co má být obsahem vzdělávání", však zůstává trvalou výzvou pro každého přemýšlivého učitele i rodiče. Školní vzdělávací programy bude třeba pravidelně revidovat a upravovat, je nutné vytvářet individuální plány pro děti nadané nebo s postižením. Kurz si klade za cíl naučit své posluchače "číst" kurikulum v jeho různých podobách - nejen znát oficiální dokumenty, ale také rozumět skrytému a často nezamýšlenému poselství školy.
To je předpokladem pro schopnost kurikulum měnit. Absolvent kurzu by měl být schopen kriticky porozumět kurikulu svého aprobačního předmětu nebo svého stupně školy a provádět v něm úpravy vzhledem k individuálním potřebám svých žáků.
Druhá část kurzu se věnuje učebnicím a vybraným multimediálním učebním prostředkům. Součástí výuky předmětu jsou praktické činnosti zaměřené na analýzu českých i zahraničních kurikul a učebnic.