Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogicko-psychologická intervence

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB7213308

Sylabus

Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku.

Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .

- ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškolním věku, školní nezralost),

- ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.)

- ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.)

Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi.

Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy (prevence - diagnostika - intervence - terapie v kontextu problémů dětí předškolního věku) a základními formami a metodami prevence, intervence a terapie v předškolním věku.

Základním tématem jsou vývojové obtíže předškolních dětí, které vedou k nutnosti pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické podpory a intervenci přímo v prostředí mateřské školy, seznámení s metodami a materiály pro intervenci.

Dále budou probírány nejčastější problémy v období předškolního věku vedoucí k psychologické péči ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích.

Studenti budou seznámeni s praxí některých klinických a poradenských psychologických zařízení, která se na psychologické péči o předškolní děti podílejí.