Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku.
Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .
- ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškolním věku, školní nezralost),
- ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.)
- ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.)
Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi.
Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy (prevence - diagnostika - intervence - terapie v kontextu problémů dětí předškolního věku) a základními formami a metodami prevence, intervence a terapie v předškolním věku.
Základním tématem jsou vývojové obtíže předškolních dětí, které vedou k nutnosti pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické podpory a intervenci přímo v prostředí mateřské školy, seznámení s metodami a materiály pro intervenci.
Dále budou probírány nejčastější problémy v období předškolního věku vedoucí k psychologické péči ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích.
Studenti budou seznámeni s praxí některých klinických a poradenských psychologických zařízení, která se na psychologické péči o předškolní děti podílejí.