Charles Explorer logo
🇬🇧

Educational and Psychological Intervention

Class at Faculty of Education |
OB7213308

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku.

Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .

- ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškolním věku, školní nezralost),

- ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.)

- ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.)

Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi.

Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.

Annotation

The aim of the course is to acquaint students with basic concepts (prevention - diagnostics - intervention - therapy in the context of pre-school children) and basic forms and methods of prevention, intervention and therapy in preschool age. The basic theme is the developmental difficulties of preschool children, which lead to the necessity of pedagogical, special pedagogical and psychological support and intervention directly in the kindergarten environment, familiarization with methods and materials for intervention.

Furthermore, the most common problems in pre-school age leading to psychological care in school counseling facilities and clinical workplaces will be discussed. Students will be familiar with the practice of some clinical and counseling psychological facilities involved in psychological care for preschool children.