Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám.
Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka.
Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, učení atd.), cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy.
Dítě, rodina a jejich postavení v současném světě.
Institucionalizovaná výchova (školské systémy, přehled a funkce výchovných institucí, výchovný proces, osobnost učitele, pedagogické problémy).
Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, orientace cílů předškolní výchovy, vzdělávací program (RVP PV), současné otázky předškolní výchovy a vzdělávání.
Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty).
Obsahem kurzu je uvedení do studia předškolní pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a orientace v systému pedagogických věd se zaměřením na oblast předškolní pedagogiky.