Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika literární výchovy

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB7304318

Sylabus

V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství. Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně:

1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy

2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi

3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou

4) Knihy o etiketě

5) Příroda, barvy, změny ročních období apod.

6) Naučné knihy a práce s nimi

7) Rozvoj prosociálních vztahů

8) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem

9) Překonávání strachu a smrti

10) Práce s poezií v mateřské škole Využití čtenářských kostek, práce s emočními kartami, časopisy pro děti předškolního věku (se zaměřením na literární texty a úkoly vztahujícími se k literárním textům)

Anotace

Seminář se zaměří na základní literárně-didaktické okruhy práce s literaturou pro předškolní děti, bude zaměřen na literární i didaktickou interpretaci vybraných textů pro předškolní děti dle modelu EUR. Bude sledováno rozvíjení didaktické znalosti obsahu u budoucích učitelů mateřských škol s důrazem na integrativní model čtenářské gramotnosti, jehož cílem je rozvoj širokého spektra dovedností, které umožňují hlubší prožitek z knihy, chápání souvislostí a porozumění textu, tedy o integraci výtvarných, pohybových, hudebních či dramatických činností při zapojení všech smyslů

Semináře budou realizovany prostřednictvím konstruktivistických metod výuky s akcentem na skupinovou i individuální práci.