Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy HV II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB7308124

Sylabus

Počátky světových dějin hudby až k baroku, Benátská opera, Neapolská opera, Mistr oratoria - Georg Friedrich Händel, Mistr varhaní tvorby - Johan Sebastian Bach, předklasicismus- tzv. Manheimská škola, klasicismus v díle Josefa Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludvika van Beethovena, charakteristika a vybraní zástupci romantismu - Gioacchino Rossini, Edvard Grieg , Fryderyk Chopin a později Michal Ivanovič Glinka, Petr Iljič Čajkovskij aj., charakteristika novoromantismu v dílech Richarda Wagnera, Franze Liszta, Hectora Berlioze, Modesta. P. Musorgského, Bedřicha Smetany aj., Camill Saint-Saens, Georges Bizet a později impresionismus a jeho představitelé (Cloude Debussy, Maurice Ravel), současná klasická hudba.

Počátky české hudební kultury,význam Univerzity Karlovy, husitské písně -mariánské a velikonoční,duchovní písně pražské a táborské, doba renesance - Literátská bratrstva, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Jan Blahoslav, J.Á.Komenský, doba baroka - Adama Michnu z Otradovic, Pavel Vejvanovský, Jan Dismas Zelenka, Bohuslav Matěj Černohorský, předklasicismus - Fr. V. Míča, Jan Václav Stamic aj, klasicismus a představitelé hudební emigrace, domácí skladatelé J.L. Dusík, J. H. Voříšek, později bratři Škroupovi, Jan Jakub Ryba, František Škroup a jiní, novoromantismus v kontextu se světovou hudbou a díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, další vývoj v Čechách a na Moravě v dílech Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka, Josefa Suka, J.B. Foerstera, první polovina 20. století v dílech Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, konec minulého století a současná česká hudba

Studenti budou mít k dispozici ukázky ze 30 skladeb světové hudby, které dokládají teorii o dějinách světové hudby. Součástí zkoušky bude pak sluchový test z těchto ukázek. Vzory studijní pomocné literatury a vzory testů z  dějin hudby vypracoval vyučující uvedeného studijního předmětu.

V rámci semináře bude probíhat výuka hry písní pro děti předškolního věku na zobcovou sopránovou flétnu. Všichni se písně naučí hrát v tónině C dur. Budou to písně, které zároveň zpívají a hrají na klavír. Od vyučujícího dostanou zpracovaný metodický návod ke hře na zobcovou sopránovou flétnu.

Náplní předmětu je utvářet praktické dovednosti ve hře na klavír Zpěv určených písní a jejich doprovod na klavír, včetně elementárních základů taktovací techniky je důležitou součástí výuky ve 2. semestru. Všechny písně interpretují studenti nejméně ve dvou tóninách pomocí základních akordů T,S,D a ve stylizovaném doprovodu.

Studenti si také osvojí nejméně 5 klavírních přednesových skladeb pro děti předškolního věku (výběr z klavírního semináře, nahráno též na magnetofonovém záznamu) a budou je interpretovat v rámci dílčí zkoušky na konci 2. semestru.

Zkouška se skládá: z písemného testu ze všeobecné hudební teorie z písemného testu z dějin české a světové hudby z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby z individuální praktické zkoušky ze hry určených 20 písní pro předškolní děti z individuální praktické zkoušky ze hry připravených 5 skladeb pro předškolní děti z individuální praktické zkoušky ze hry 20 písní na sopránovou zobcovou flétnu

Anotace

Zevrubný přehled světových dějin hudby, zevrubný přehled českých dějin hudby, hudební ukázky zastupující jednotlivé styly a skladatele, základy hry na zobcovou sopránovou flétnu, hra 20 určených písní pro děti v předškolním věku v C dur, opakování základů hudební teorie z prvního semestru ke zkoušce na konci druhého semestru, představení modelu zkoušky.