Počátky světových dějin hudby až k baroku, Benátská opera, Neapolská opera, Mistr oratoria - Georg Friedrich Händel, Mistr varhaní tvorby - Johan Sebastian Bach, předklasicismus- tzv. Manheimská škola, klasicismus v díle Josefa Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludvika van Beethovena, charakteristika a vybraní zástupci romantismu - Gioacchino Rossini, Edvard Grieg , Fryderyk Chopin a později Michal Ivanovič Glinka, Petr Iljič Čajkovskij aj., charakteristika novoromantismu v dílech Richarda Wagnera, Franze Liszta, Hectora Berlioze, Modesta. P. Musorgského, Bedřicha Smetany aj., Camill Saint-Saens, Georges Bizet a později impresionismus a jeho představitelé (Cloude Debussy, Maurice Ravel), současná klasická hudba.
Počátky české hudební kultury,význam Univerzity Karlovy, husitské písně -mariánské a velikonoční,duchovní písně pražské a táborské, doba renesance - Literátská bratrstva, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Jan Blahoslav, J.Á.Komenský, doba baroka - Adama Michnu z Otradovic, Pavel Vejvanovský, Jan Dismas Zelenka, Bohuslav Matěj Černohorský, předklasicismus - Fr. V. Míča, Jan Václav Stamic aj, klasicismus a představitelé hudební emigrace, domácí skladatelé J.L. Dusík, J. H. Voříšek, později bratři Škroupovi, Jan Jakub Ryba, František Škroup a jiní, novoromantismus v kontextu se světovou hudbou a díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, další vývoj v Čechách a na Moravě v dílech Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka, Josefa Suka, J.B. Foerstera, první polovina 20. století v dílech Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, konec minulého století a současná česká hudba
Studenti budou mít k dispozici nahrané ukázky skladeb světové hudby, které dokládají probrané učivo z dějin hudby. Součástí zkoušky bude sluchový test z těchto ukázek. Vzory studijní pomocné literatury a vzory testů z dějin hudby vypracoval vyučující uvedeného studijního předmětu.
Náplní předmětu je utvářet praktické dovednosti ve hře na klavír Zpěv určených písní a jejich doprovod na klavír, včetně elementárních základů taktovací techniky je důležitou součástí výuky ve 2. semestru. Všechny písně interpretují studenti nejméně ve dvou tóninách pomocí základních akordů T,S,D a ve stylizovaném doprovodu. Do předmětu integruje taky hra na zobcovou sopránovou flétnu. Studenti budou všechny písně, které studují v rámci klavíru také hrát na tento nástroj.
V rámci hudebně psychologické problematiky se studenti seznámí se základními hudebními schopnostmi, podstatou integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, problematikou RVP pro MŠ z hlediska hudebního. Studenti budou též studovat odborný časopis Hudební výchova a pořizovat si výpisky z článků, které se vztahují k hudební pedagogice ve škole.
Zkouška se skládá: a) z písemného testu ze všeobecné hudební teorie b) z písemného testu z dějin české a světové hudby c) z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby d) z individuální praktické zkoušky ze hry určených 20 písní pro předškolní děti e) z individuální praktické zkoušky ze hry připravených 5 skladeb pro předškolní děti f) z individuální praktické zkoušky ze hry 20 písní na sopránovou zobcovou flétnu g) z předložené hudebně integrativní práce (příběhu, pohádky) s komentářem
Zevrubný přehled světových dějin hudby, zevrubný přehled českých dějin hudby, hudební ukázky zastupující jednotlivé styly a skladatele, opakování základů hudební teorie z prvního semestru ke zkoušce na konci druhého semestru. Základy hudební psychologie orientované pro potřeby učitelů v předškolních zařízeních a představení cílů hudebně integrativní pedagogiky v romto smyslu. Studentům bude představen model dílčí zkoušky na konci 2. semestru jejich studia.