Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of Preschool Music Education III

Class at Faculty of Education |
OB7308329

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

I.  Pedagogická tvořivost  (hodnocení hudební  pohádky - rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem) Studenti předloží pro děti v  předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku,  ve  které  se  propojí  jednotlivé  součásti  estetickévýchovy. Využije  např.  přímé řeči,  obsah zvýraznit nakresleným  obrázkem,  vyrobenou  učební  pomůckou.  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu prohloubí vlastní písní,  která  se  váže  k  obsahu.  Tak  se  prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska: - psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky) - estetické (kvalita uměleckého projevu) - výchovné (morálně-etický obsah sdělení) II.  Originalita (výstavba  hudebněvýchovné hodiny  - hodnocení  5 vzorových  příprav rozhovor  nad  zpracovaným  seminárním úkolem) III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv dětí v  předškolním    věku  a  jejich využití v hudebně didaktické  praxi

1.   Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního předškolního věku,  základní   znaky  jeho psychiky)

2.   Rozdělení a charakteristika hudebních schopností.

3.   Hudebně sluchové  schopnosti  (citlivost  pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu)

4.   Auditivně motorické hudební schopnosti

5.   Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro  rytmické časové  členění  tónů, vnímání hudby  v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění)

6.   Tonální  cítění  (citlivost  pro  rozlišování  mimotonálních tónů,  citlivost  pro  zakončení  a nezakončení  melodie na tónice).

7.   Emocionální reakce na hudbu.

8.   Hudební paměť.

9.   Hudební představivost.

10.  Hudebně tvořivé  schopnosti (vymezení  pojmu dětská  hudební tvořivost,   psychologické předpoklady   hudebně  tvořivých činností)

11.  Hudební  vývoj  dítěte  a  jeho  periodizace  (prenatální , novorozenecké, kojenecké  období, období  mladšího,staršího batolete,  období předškolní od 3  do 6 let, období od 6 do 10  let)

12.  Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku

13.  Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti

14.  Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.

15.  Metodika  měření  hudebních  schopností  a  její  význam pro pedagogickou praxi

16.  Integrace esteticko výchovných činností a její význam

17.  Didaktické zásady  v hudebním  vyučování (tvořivá  aktivita a uvědomělost,   soustavnost a   posloupnost,   přiměřenost, názornost,  spojení  teorie  a  praxe, trvalost)  a příklady na jejich uplatňování v praxi)

18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV

19. Vzájemná integrace  hudebních činností  a prolínání hudebních činností  s  ostatními esteticko  výchovnými  činnostmi  na příkladech  (prohlubování  emocionálních   reakcí v esteticko výchovných činnostech) IV. Důkladná znalost  zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor) V.  Didaktika  pěvecké  činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a  praxi )

1.Kodalyova  intonační  metoda,   naše  metody, praktické intonační postupy v dur a v moll, esteticko výchovná práce  s  lidovou  a  umělou  písní  v didaktických  hrách Poznámka: <di

Annotation

Practical and theoretical revision of musical abilities. Developing musicalness of preschool children.

Defining tasks for obtaining classified credits in the fields of singing, instrumental playing, music movement, and recognising pieces for children by listening. Essays demonstrating pedagogical creativity.