I. Pedagogická tvořivost (hodnocení hudební pohádky - rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem) Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetickévýchovy. Využije např. přímé řeči, obsah zvýraznit nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska: - psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky) - estetické (kvalita uměleckého projevu) - výchovné (morálně-etický obsah sdělení) II. Originalita (výstavba hudebněvýchovné hodiny - hodnocení 5 vzorových příprav rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem) III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi
1. Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního předškolního věku, základní znaky jeho psychiky)
2. Rozdělení a charakteristika hudebních schopností.
3. Hudebně sluchové schopnosti (citlivost pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu)
4. Auditivně motorické hudební schopnosti
5. Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro rytmické časové členění tónů, vnímání hudby v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění)
6. Tonální cítění (citlivost pro rozlišování mimotonálních tónů, citlivost pro zakončení a nezakončení melodie na tónice).
7. Emocionální reakce na hudbu.
8. Hudební paměť.
9. Hudební představivost.
10. Hudebně tvořivé schopnosti (vymezení pojmu dětská hudební tvořivost, psychologické předpoklady hudebně tvořivých činností)
11. Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace (prenatální , novorozenecké, kojenecké období, období mladšího,staršího batolete, období předškolní od 3 do 6 let, období od 6 do 10 let)
12. Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku
13. Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti
14. Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.
15. Metodika měření hudebních schopností a její význam pro pedagogickou praxi
16. Integrace esteticko výchovných činností a její význam
17. Didaktické zásady v hudebním vyučování (tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost) a příklady na jejich uplatňování v praxi)
18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV
19. Vzájemná integrace hudebních činností a prolínání hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech (prohlubování emocionálních reakcí v esteticko výchovných činnostech) IV. Důkladná znalost zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor) V. Didaktika pěvecké činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a praxi )
1.Kodalyova intonační metoda, naše metody, praktické intonační postupy v dur a v moll, esteticko výchovná práce s lidovou a umělou písní v didaktických hrách Poznámka: <di
Practical and theoretical revision of musical abilities. Developing musicalness of preschool children.
Defining tasks for obtaining classified credits in the fields of singing, instrumental playing, music movement, and recognising pieces for children by listening. Essays demonstrating pedagogical creativity.