\r\n
\r\n | \r\n Téma \r\n | \r\n\r\n Vyučující \r\n | \r\n
\r\n 1. \r\n | \r\n\r\n Úvodní informace o kurzu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje \r\n | \r\n\r\n Irena Smetáčková \r\n | \r\n
\r\n 2. \r\n | \r\n\r\n Sociální skupiny; sociální vliv \r\n | \r\n\r\n Irena Smetáčková \r\n | \r\n
\r\n 3. \r\n | \r\n\r\n Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami \r\n | \r\n\r\n Irena Smetáčková \r\n | \r\n
\r\n 4. \r\n | \r\n\r\n Školní třída - diagnostika \r\n | \r\n\r\n Irena Smetáčková \r\n | \r\n
\r\n 5. \r\n | \r\n\r\n Školní třída - práce se skupinou \r\n | \r\n\r\n Irena Smetáčková \r\n | \r\n
\r\n 6. \r\n | \r\n\r\n Období kojenecké \r\n | \r\n\r\n Miroslav Klusák \r\n | \r\n
\r\n 7. \r\n | \r\n\r\n Období batolecí a předškolní \r\n | \r\n\r\n Miroslav Klusák \r\n | \r\n
\r\n 8. \r\n | \r\n\r\n Vstup dítěte do školy \r\n | \r\n\r\n Miroslav Klusák \r\n | \r\n
\r\n 9. \r\n | \r\n\r\n Mladší školní období \r\n | \r\nMiroslav Klusák | \r\n
\r\n 10. \r\n | \r\n\r\n Období dospívání - pubescence a adolescence \r\n | \r\n\r\n Miroslav Klusák \r\n | \r\n
\r\n | \r\n | \r\n |
Témata přednášek Téma Vyučující
1. Úvodní informace o kurzu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje Irena Smetáčková
2. Sociální skupiny; sociální vliv Irena Smetáčková
3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami Irena Smetáčková
4. Školní třída - diagnostika Irena Smetáčková
5. Školní třída - práce se skupinou Irena Smetáčková
6. Období kojenecké Miroslav Klusák
7. Období batolecí a předškolní Miroslav Klusák
8. Vstup dítěte do školy Miroslav Klusák
9. Mladší školní období Miroslav Klusák
10. Období dospívání - pubescence a adolescence Miroslav Klusák
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby studující porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách. V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj.
V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace.
Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní.
Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.