1. blok: PŘEDMĚT OBECNÉ PSYCHOLOGIE - charakteristika psychologické vědy a jejího postavení v kontextu dalších (přírodních, humanitních, sociálních) věd - místo a funkce obecné psychologie v systému psychologických disciplín - vymezení obecné psychologie (disciplína studující základní psychické procesy u normálního dospělého člověka) - rozdíl obecné psychologie a psychologie osobnosti, jejich charakteristika z hlediska dimenze ?nomotetický ? idiografický? - aspekty, od nichž obecná psychologie ve svém zobecnění abstrahuje: aplikační kontexty, jedinečnost a celek psychického, vývoj, patologie, sociální, kulturní a historický kontext, biologické základy psychiky
2. blok: ZPŮSOBY KONCEPTUALIZACE V OBECNÉ PSYCHOLOGII - obecná psychologie jako disciplína poskytující pojmy, hypotézy a teorie specielnějším psychologickým oborům - pravidla konstrukce psychologických pojmů - klasické vymezení psychologického pojmu, druhy nadřazených pojmů: dispozice, proces, výsledek - operacionalizace pojmů, problematika operacionálních definic - náhražkové způsoby konceptualizace: výčet, popis, příklad - kauzální a genetické způsoby konceptualizace - funkcionální a strukturální způsoby vymezení - charakteristika psychologické terminologie a pojmosloví
3. blok: ČITÍ A VNÍMÁNÍ - rozlišení senzorické a percepční úrovně (čití a vnímání) - čivost, čití, počitek, počitkové prahy, absolutní a relativní počitkový práh - prahové, podprahové a nadprahové podněty - psychofyzika, Weberův zákon, Fechnerův zákon - vnímání a jeho modality, vnímání času a prostoru, perspektivy a vzdálenosti - vjemové pole, figura a pozadí, tvarové zákony - klamy, iluze a jejich odlišení, paobrazy, následné obrazy - fyziologická, psychologická, kulturní a historická podmíněnost vnímání, kategoriálnost vnímání, úloha jazyka v procesu vnímání - konstantnost vnímání (velikosti, tvaru, barev, jasu) - vnímání hloubky prostoru, typy vodítek: monokulární a binokulární - teorie vnímání: asocianismus, gestaltismus, Neisser, Gibson, Bruner - rozlišení teorií chápajících vnímání jako proces jdoucí ?zdola nahoru? a ?shora dolů?
4. blok: POZORNOST - pojetí pozornosti v psychologii, zařazení pozornosti do systému psychických funkcí - druhy pozornosti: bezděčná, záměrná, post-volní - vlastnosti pozornosti: výběrovost, zaměřenost, rozsah, koncentrace, stálost, pružnost, oscilace, fluktuace, distribuce - vnější a vnitřní faktory pozornosti - neurofyziologické, behaviorální a sociální aspekty pozornosti - vztahy mezi pozorností a dalšími psychickými funkcemi - metody zkoumání pozornosti - teorie pozornosti: introspektivní zkoumání, behaviorismus, gestaltismus, fyziologické přístupy, kognitivní teorie: modely filtru, kapacitní modely
5. blok: PAMĚŤ - vymezení paměti, rozlišení roviny dispoziční, procesuální - paměťové procesy: vštípení, uchování, reprodukce, rekognice, zapomínání - proaktivní ? retroaktivní útlum, reminiscence - druhy paměti a jejich charakteristika (senzorická, krátkodobá, pracovní, dlouhodobá, explicitní - implicitní, deklarativní ? procedurální, sémantická ? epizodická) - konstruktivní povaha paměti, paměť a usuzování - formy representace a organizace paměťového materiálu: schémata, rámce, scénáře, prototypy - metody zkoumání paměti, křivka učení - mnemotechniky, metoda PQRST - teorie a modely paměti: asocianistické, psychoanalytické, biochemické a neurofyziologické, gestaltistické, kognitivistické, diskursivní a narativní
6. blok: PŘEDSTAVIVOST A FANTAZIE - vymezení představivosti, představování, představ (dispozice, proces, výsledek) - rozlišení vjemů a představ, percepce a imaginace - eidetické představy, jejich vznik a funkce - druhy představivosti a představ: paměťové ? fantazijní ? anticipační / podle smyslové modality / jedinečné a obecné, názorné a schematické - představivost jako representační funkce, formy mentální representace - představová schémata: dynamické vzorce uspořádání představ - vymezení fantazie (produktivní imaginace) - druhy fantazijní činnosti, principy fantazijní tvorby: kombinace, zvětšování-zmenšování, schematizace, princip analogie, animizace - funkce představivosti a fantazie - teorie představivosti a fantazie: asocianismus, psychoanalýza a archetypová psychologie (Freud, Jung, Hillman), fenomenologie imaginace (Bachelard, Durand), kognitivní psychologie (Koslyn, Pylyshyn, Johnson) - metody zkoumání představivosti a fantazie: projektivní metody, hra, analýza produktů - imaginace a mimetická hra
7. blok: VĚDOMÍ A NEVĚDOMÍ - kategorie vědomí a nevědomí v psychologii - koncepce a teorie: vědomí jako vigilance, vědomí jako (sebe)reflexe, vědomí jako předmětnost, vědomí jako verbalizace, sémantizace či representace zkušenosti, vědomí jako úmyslnost, záměrnost - experimentální výzkum vigilance - pojetí nevědomí ve filosofii a psychologii - Freudův topografický model: vědomí, předvědomí, nevědomí - příklady nevědomé dynamiky: sny, chybné výkony, vtipy, neurotické příznaky, post-hypnotická sugesce, recepce či produkce uměleckých děl - Jungovo pojetí nevědomí - vědomí a nevědomí z hlediska diskursivní a narativní psychologie
8. blok: MYŠLENÍ - vymezení myšlení v rámci kognitivních procesů, myšlení, pojmotvorné procesy a řešení problémů - druhy myšlení: reproduktivní ? produktivní, konvergentní ? divergentní, pravoruké ? levoruké, diskursivní ? intuitivní, pojmově logické ? obrazově názorné, paradigmatické ? narativní, magické - myšlenkové procesy: srovnávání ? rozlišování, analýza ? syntéza, abstrakce ? generalizace, indukce ? dedukce, souzení a usuzování - přístupy: vývoj zkoumání myšlení v rámci filosofie, Wurzburská škola, gestaltismus, behaviorismus, Piagetovo pojetí, činnostní přístup, počítačové modelování, kognitivní psychologie, psychologie diskursu - vymezení pojmu v logice a v psychologii, vlastnosti pojmu, pojem a význam - srovnání pojmů a (obecných) představ - funkce pojmů, kognitivní ekonomie - klasifikace pojmů: abstraktní a konkrétní, rodové a druhové, souřadné a podřadné, umělé a přirozené - klasické pojmy a způsoby jejich representace - neurčité (fuzzy) pojmy a způsoby jejich representace - teorie pojmotvorných procesů - výzkum prototypů (E. Roschová), výzkum v oblasti umělých pojmů - representace vztahů mezi pojmy: sémantické sítě, schémata, scénáře - usuzování: pojem, soud, výrok, premisy, závěry - druhy usuzování: deduktivní, induktivní, analogické - mentální representace úsudků (sylogismů), - teorie mapování struktury D. Gentnerové - vymezení problému, problémová situace, problém a konflikt - klasifikace problémů: implicitně a explicitně zadané, dobře a špatně strukturované - algoritmy a heuristiky, hypotézy a strategie - fáze řešení problémů - funkce konvergentního a divergentního myšlení v řešení problémů - vliv representace problému na řešení, ?jazyky myšlení? - přístupy zkoumající myšlení jako řešení problémů: Wurzburská škola (zpětná introspekce), gestaltpsychologie (restrukturace, vhled, Kohler, Wertheimer), počítačové modelování strategií řešení problémů (Newel, Simon), kognitivní psychologie (Sternberg)
9. blok: KATEGORIE VÝZNAMU V PSYCHOLOGII - vymezení kategorií významu a znaku v psychologii - sémiotické soustavy znaků: Buhler, Peirce, L. von Bertallanfy, verbální a neverbální soustavy znaků - rozlišení znaku a symbolu, vlastnosti symbolů, zkušenostní základ symbolů - pojetí symbolu ve Freudově psychoanalýze a v Jungově hlubinné psychologii - oblasti výskytu symbolů: symboly ve snech, symboly v psychopatologii a v psychoterapii, symboly v pohádkách, symbol a hra - význam a pojem, význam a smysl - složky významu: denotativní a konotativní, metoda sémantického diferenciálu (Osgood) - pojetí významu v kognitivní psychologii - význam z hlediska narativní psychologie, Brunerova kritika pojetí významu v kognitivní psychologii
10. blok: JAZYK A ŘEČ V PSYCHOLOGII - rozlišení jazyka (systému, kódu) a řeči (konkrétního aktu) - úrovně jazyka: syntaktické jednotky / slovní významotvorné jednotky (morfémy) / zvuky (fonémy) - řečové procesy: produkce a porozumění - jazyková kompetence a performance, rozlišení hlubinných a povrchových struktur - osvojování řeči: na rovině fonémů / slov / syntaktických struktur - tři funkce řeči podle Buhlera: exprese (symptom) ? zobrazení (symbol) ? apel (sygnál) - Jakobsonovo schéma komunikačního aktu: zdroj ? adresát ? sdělení ? kód ? kanál ? kontext - teorie relevance (Sperber, Wilson), funkce kontextu adresáta, relevance sdělení, ?iluze porozumění? - Vygotského pojetí vnitřní řeči, Fodorovo pojetí mentálního jazyka - Skinnerovo pojetí verbálního chování, Chomského pojetí syntaktických struktur, Jakobsonovo pojetí dvou aspektů jazyka Podmínky absolvování kursu a) Zápočet ? zápočtová práce (viz
2. blok: způsoby konceptualizace v obecné psychologii) b) Zkouška - vědomostní písemný test k probraným tématům Začlenění kursu V souladu s obsahem a smyslem Obecné psychologie, by tento kurs měl být, podobně jako jeho pokračování ve druhém semestru, obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro tyto ku
Cílem kursu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. V první části je vymezen předmět obecné psychologie, je pojednáno o jeho metodách a cílech a o místě tohoto oboru v systému psychologických disciplín. Hlavní část přednášek se zaměřuje na jednotlivá témata obecné psychologie; zvláštní pozornost je věnována problematice kognitivně psychologické. Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť, představivost a fantazie, vědomí a nevědomí, myšlení, řeč a význam. Vedle kognitivně psychologické problematiky je v rámci přednášek podán také úvod do kognitivní psychologie jakožto psychologického směru založeného na informačním paradigmatu. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty.
Odborná literatura:
ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
GENTNER, D.; STEVENS, A.L. (Eds.). Mental Models. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass., 1983.
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004.
STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
ŠVANCARA, J. Úvod do kognitivní psychologie. Brno: MU, 1993.