1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ - okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí - animismus - magické myšlení - analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)
2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ - Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch - Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha - Čína: Konfucius a Lao-tse - Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie
3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE - mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská - orfické učení o duši - psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů - Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes - Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos
4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ - Herakleitos - Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace) - Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)
5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE - vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.) - Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA) - Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum - Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše
6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU - psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos - pojetí temperamentu u řeckých lékařů - novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe - setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský - rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí - Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce
7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU - psychologická relevance sporu realismu a nominalismu - psychologické pojetí u arabských aristoteliků - psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů - psychologický systém Tomáše Akvinského - psychologie a středověká mystika - psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?
8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI - charakteristika renesančního obratu - ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther - znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino - počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon - jedinečnost individua: Juan Huarte Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:
9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu
10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu
11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny
12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii
13. blok: Hegel a psychologie
14. blok: Romantismus a psychologie
15. blok: Positivismus a psychologie
16. blok: Psychologie a vývojové teorie
17. blok: Psychologie a marxismus
18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům
19. blok: Shopenhauer jako psycholog
20. blok: Nietzsche jako psycholog Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů Podmínky absolvování kursu Ústní zkouška Začlenění kursu Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.
History of psychology object, goals and task of history of psychology, stages of history of psychology, characteristic of philosophical psychology (psychology in the antiquity, psychological contributions of medieval philosophy, psychological contributions of modern philosophy), preparation for experimental psychologie within philosophical psychology, Wundt s psychology, psychology as a new discipline of science, characteristics of psychological schools, trends and movements, prominent personalities of psychology in the nineteenth and twentieth century. associationism, psychophysics, Wundt s structuralism, Titchener s structuralism, Brentano s school (Austria school), Gratz school, Würzburg school, American funktionalism, anticipation of Gestalt problem, Gestalt psychology (Berlin school, Leipzig school), Louvain school, Dilthey s understandig psychology, structuralism, psychoanalysis, Jung s analytic psychology, Adler s individual psychology, egoanalysis, Marburg school, German personalism, behaviorism, radical behaviorism, operacionalism, neobehaviorism, panbehaviorism, objective psychology, reflexology, physiology of higher nervous activity, psychology of activity, Geneva school, Paris school, cognitive psychology, connectionism, humanistic psychology.