Témata jednotlivých přednášek a seminářů členíme do 2 bloků Blok I. Vygotský a jeho odkaz v pedagogice a psychologii Základní teoretická východiska činnostní psychologie Základní pojmy vygotského kulturně - historické teorie vývoje poznávacích funkcí Psychologické nástroje Blok II. Feuerstein a jeho význam pro soudobou pedagogickou psychologii Základní teoretická východiska Feuersteinova pojetí vývoje poznávacích funkcí Teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Zkušenosti zprostředkovaného učení Studijní literatura povinná: Vygotský, L.S.(2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha Portál.
Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení
Studijní literatura doporučená: Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis.
Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha. plný seznam doporučené literatury je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0
Atestace 1. PODKLAD PRO ATESTACI TVOŘÍ účast na semináři a předepsaná četba povinná četba ke kurzu (její zpracování vp růběhu semestru) 2. VÝSLEDEK PÍSEMNÉHO ZÁVĚREČNÉHO TESTU (ÚSPĚŠNOST ALESPOŇ 50%)
Konzultace ke kursu: dle aktuální části semestru- viz nástěnka IS.
Tento kurs nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů v pedagogické psychologii. Kurs představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních modelů přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet).
V cyklu 13 seminárních setkání tak budou postupně představeny dvě významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie: 1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii 2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo soudobého izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho příznivců (Michaela Shayera, ,alexe Kozulina a Roberta Burdena)
Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení.
Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje.
Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení.
Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.
POVINNÁ ČETBA:
Málková, G. Zprostředkované učení. Portál Praha 2010