Obsah kurzu lze rozčlenit do následujících tematických okruhů:
1. Věda a její metodologie (věda, metavěda, vědecké teorie, psychologické teorie).
2. Vědecký jazyk a terminologie (problémy, hypotézy, proměnné, konstrukty, definice).
3. Vymezení vědeckého problému (základní výzkumná otázka, stanovení vědecké hypotézy, ověřování hypotéz, získávání informací).
4. Výzkumné projekty (charakteristika, klasifikace).
5. Experimentální a neexperimentální výzkum v psychologii (pozorování a experiment).
6. Základní metody obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, vývojové a pedagogické psychologie.
7. Metody psychologické diagnostiky. Studijní předmět Teorie psychologického výzkumu je jedním z povinných předmětů základní části studijního programu bakalářského cyklu. V seminární práci, jejímž obsahem bude návrh výzkumného projektu, studenti prokáží svoji schopnost zformulovat a vymezit výzkumný problém, a navrhnout vědecký postup jeho řešení. Práce prezentující originální projekt bude zpracována na odpovídající stylistické i jazykové úrovni. V úvodu seminární práce budou uvedeny základní literární prameny, které umožní orientaci ve vybrané problematice a pomohou stanovit přiměřené výzkumné hypotézy (případně základní hypotézu). Je možné vycházet i z internetových zdrojů, např. univerzitních databází, jako je http://pez.cuni.cz/. Při práci s literaturou nejsou přípustné tzv. citace ?z druhé ruky?. Pokud jde o citace, nižší hodnotu mají citace slovníků, encyklopedií, přehledových prací, učebnic a případně i popularizačních textů než citace vědeckých monografií a článků v recenzovaných periodikách. Je nutné důsledně udávat všechny zdroje a dodržovat autorská práva u veškerých převzatých údajů. Seznam literatury bude řazen podle abecedy (tj. prvních písmen příjmení autorů či názvů). V případě většího počtu citovaných zdrojů je možné tyto rozdělit do několika skupin (knihy, časopisy, on-line zdroje apod.). Podrobnější informace k citacím jsou k dispozici na adrese http://beta.pedf.cuni.cz/biblcit.htm Cíl seminární práce lze ve stručnosti vyjádřit jako odpověď na dvě otázky:
1.Co chci zkoumat? a
2.Jak to chci zkoumat?. V práci je třeba se vyvarovat toho, aby práce měla povahu kompilátu, základní podmínkou pro přijetí práce je, aby přinášela vlastní badatelskou otázku a návrh její analýzy. Předpokládá se i úvaha o analýze vlastních získaných dat a jejich interpretaci a diskuse o významu vlastních zjištění a závěrů v konfrontaci s odbornou literaturou. Seminární práci tvoří projekt vlastní výzkumné práce. Student by se při tvorbě výzkumného projektu měl učit promýšlet strukturu a cíle budoucích prácí, např. bakalářské a diplomní. Projekt bude obsahovat cíl práce, výzkumné otázky, výstižné shrnutí obsahu práce a seznam zdrojů. Důležitou součástí výzkumného projektu bude i časový plán výzkumu. Na titulní straně seminární práce bude uveden název školy (Univerzita Karlova v Praze, Fakulta pedagogická), druh práce (seminární práce), název práce, jméno autora, rok předložení práce, jméno vedoucího práce a čestné prohlášení, tj. student svým podpisem s uvedením data standardně stvrdí, že práci zpracoval samostatně s použitím uvedených pramenů a literatury. V úvodu práce student uvede, proč si dané téma zvolil. Dále bude prezentovat teoretická východiska, širší kontext, objasní klíčové pojmy, stav výzkumu, popíše základní výzkumné cíle, formuluje výzkumný problém a výzkumné otázky. Tomu adekvátně zvolí metodu výzkumu, resp. výzkumné metody. Součástí návrhu výzkumu bude i předpokládaný časový plán. Závěr práce bude obsahovat seznam literatury a přílohy, například vlastní dotazník vytvořený pro zodpovězení výzkumných otázek. Požadavky na formální úpravu práce jsou: písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, okraje 2 cm. Seminární práce bude napsána na psacím stroji nebo na počítači v rozsahu 7-10 normostránek textu (počítá se bez poznámek, seznamu pramenů a literatury, případně příloh), tj.
1.800 znaků na stránku (30 řádek po 60 znacích). Stránky budou číslovány, pro členění kapitol je možné používat desetinného systému. Případné poznámky budou umístěny na stránce pod čarou nebo na konci textu. Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu je:
1. Odevzdání seminární práce.
2. Docházka alespoň tříčtvrtinová, tj. 75%. Začlenění kurzu Předpokladem úspěšného absolvování kurzu jsou základní znalosti obecné psychologie, získané absolvováním povinného předmětu (OBPS.. Obecná psychologie). Teorie psychologického výzkumu je povinným kurzem, který studentům poskytuje základní informace o požadavcích pro vypracování vlastního výzkumného projektu. Získané znalosti, vědomosti a dovednosti studenti využijí pří přípravě bakalářské práce.
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními otázkami a přístupy psychologické metodologie, které tvoří teoreticko-metodologická východiska psychologie, specifika studia psychologických jevů, formulace hypotéz, proměnné v psychologii, získávání kvantitativních údajů o psychologických proměnných, pozorování a explorační metody, experimentální metoda v psychologii, základní typy experimentálních projektů v psychologii, zkoumané soubory, úrovně měření a škálování v psychologii, validita a reliabilita, interpretace nálezů a verifikace hypotéz. Obsah kurzu lze rozčlenit do následujících tematických okruhů:
1. Věda a její metodologie (věda, metavěda, vědecké teorie, psychologické teorie).
2. Vědecký jazyk a terminologie (problémy, hypotézy, proměnné, konstrukty, definice).
3. Vymezení vědeckého problému (základní výzkumná otázka, stanovení vědecké hypotézy, ověřování hypotéz, získávání informací).
4. Výzkumné projekty (charakteristika, klasifikace).
5. Experimentální a neexperimentální výzkum v psychologii (pozorování a experiment).
6. Základní metody obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, vývojové a pedagogické psychologie.
7. Metody psychologické diagnostiky. Odborná literatura: Základní FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál,
2000. KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia,
1972. MARŠÁLOVÁ, L. Metodologické základy psychologického výzkumu. Bratislava: Psychodiagnostika,
1978. MARŠÁLOVÁ, L.; MIKŠÍK, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo,
1988. MIKŠÍK, O. Úvod do psychologické metodologie I., II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1986. Výběrová SCHWEIGERT, W.A. Research methods in psychology: A handbook. Pacific Grove: Brooks/Cole,
1998. SHAUGHNESSY, J.J.; ZECHMEISTER, E.B. Research methods in psychology. New York: McGraw-Hill,
1990. ZECHMEISTER, E.B.; SHAUGHNESSY, J.J. A practical introduction to research methods in psychology. New York: McGraw-Hill,
1992. ELMES, D.G.; KANTOWITZ, B.H.; ROEDIGER, H.L. Research methods in psychology. St. Paul: West Publishing Company,
1995. RAY, W.J. Methods toward a science of behavior and experience. Pacific Grove: Brooks/Cole,
1997.