Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání ? poznání Já.
Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .
Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují.
Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.
Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.
Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.
V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.
Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.
Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.
Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.
Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.
Schéma setkání obsahuje vždy dvě části ? úvodní danou ?rozehřívací ?techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadané práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování.
Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.
I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové : 1.členství, sounáležitost, podobnost 2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace 3.pomoc jiných a jiným ? její přijímání a dávání 4.sebeexplorace a sebeprojevení 5.odreagování 6. zpětná vazba, možnost konfrontace 7.vhled 8. korektivní emocionální i sociální zkušenost 9. získání zkušeností a nácvik chování 10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí
Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování.
Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině ? tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace.
V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.
The course focuses on developing self-knowledge in students and also communication and social skills development. It should target student's personality development.