Charles Explorer logo
🇨🇿

Motivace žáků k učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OBPS13115

Sylabus

  Obsah kurzu:

 Nejpodstatnější motivační teorie (přístupy k motivaci).

 Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky (relativní neprospěch).

 Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace).

 Diagnostika a autodiagnostika motivačních dispozic jedince.

 Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek.

 Motivačně autoregulační strategie.

 Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci.

 Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.

 Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti.

 Nuda ve škole, strach ve škole, copingové strategie zvládání nudy a strachu.

 Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.

 Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.

 Motivace a časová perspektiva, vztah k budoucnosti.

Anotace

Cílem kurzu je: 1) Lépe porozumět motivaci ve škole a osvojit si konkrétní postupy pro diagnostiku a aktualizaci motivace. 2) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. 3) Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.