Obsah kurzu:
Nejpodstatnější motivační teorie (přístupy k motivaci).
Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky (relativní neprospěch).
Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace).
Diagnostika a autodiagnostika motivačních dispozic jedince.
Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek.
Motivačně autoregulační strategie.
Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci.
Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.
Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti.
Nuda ve škole, strach ve škole, copingové strategie zvládání nudy a strachu.
Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.
Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.
Motivace a časová perspektiva, vztah k budoucnosti.
Cílem kurzu je: 1) Lépe porozumět motivaci ve škole a osvojit si konkrétní postupy pro diagnostiku a aktualizaci motivace. 2) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. 3) Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.