Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v seminá ři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy.
1. Úvod: sociologie výchovy v kontextu sociologie, psychologie a pedagogiky.
2. Základní sociologická paradigmata: funkcionalismus, teorie konfliktu, symbolický interakcionismus.
3. Důležité sociologické pojmy z hlediska sociologie výchovy: Sociální struktura, třída, etnicita, socializace, sociální kontrola, sociální stratifikace, sociální mobilita.
4. Výzkumné přístupy v sociologii výchovy.
5. Významné sociologické teorie výchovy a vzdělávání.
6. Škola jako sociální systém.
7. Školní procesy - vyjednávání, reprodukce, strategie.
8. Profese učitele a její sociologické souvislosti.
9. Žáci, studenti, vrstevnická skupina.
10. Rodina a vzdělání, problematika sociální reprodukce a kulturního kapitálu.
11. Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě.
12. Sociální inkluze a exkluze.
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v semináři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy.
Kurz je ukončen písemnou zkouškou.