Sylabus
Kurz je zaměřen na získání základních informací a dovedností v klinické neuropsychologii. Formálně bude obsahovat prezentaci poznatků přednáškovou formou, získávání dovedností, práce s vybranými neuropsychologickými testy, kritickou četbu a prezentaci textu článku s problematikou neuropsychologie. Obsahově se zaměří na užitečné poznatky a dovednosti pro různorodou praxi budoucího absolventa psychologie např. v SPC, PPP, případně v klinické praxi. Kurz je rozdělen do 4 bloků. 1. Základy klinické neuropsychologie Posluchač se seznámí se základní neuropsychologickou terminologií, různých způsobech měření kognitivních deficitů, s měřením změny v neuropsychologii, o cíli a strukturou psychologického vyšetření zaměřeného na kognitivní funkce, ekologickou validitou a Flynnovým efektem. Získá základní informace o odhadu premorbidního stavu. Seznámí se s vybranými neuropsychologickými testy zaměřenými na screening kognitivních funkcí. V seminární části si vyzkouší vybrané neuropsychologické testy (Např. Paměťový test učení, Trail Making test, test verbální fluence aj.) na sobě a druhých osobách, provede screeningové vyšetření na vybrané osobě a pokusí se zformulovat diagnostický nález. Základním textem k bloku je: Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybraná kapitola: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118. 2. Základy neuropsychologické rehabilitace Posluchač se dozví o základních cílech (zlepšení kognitivních funkcí, zlepšení sebepojetí) a metodách neuropsychologické rehabilitace (trénink paměťových funkcí u stárnoucí populace; trénink kognitivních funkcí u depresivních pacientů). Dostane informace o historii rehabilitace, o měnících se metodách a možnostech rehabilitace v klinické praxi, o různých modelech rehabilitace, o využití počítačů v rehabilitaci. V seminární části si vyzkouší jak lze zefektivnit paměť a jak efektivitu trénování paměti měřit (pomocí kognitivních testů, sebeposuzovacích škál). Základními texty k bloku jsou: Baddeley A. Vaše paměť. Books, 1998. Preiss M, Kučerová H (ed). Neuropsychologie v neurologii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: P. Kulišťák: Model neuropsychologické rehabilitace po úrazech hlavy, str. 331-338. 3. Kognitivní deficity u deprese Posluchač se dozví o vlivu deprese na kognitivní funkce, seznámí se jaký vliv má depresivní onemocnění na kognitivní funkce u dětí a dospělých. Naučí se, jaký vliv může mít kognitivní oslabení na schopnost pracovat. Dozví se, jak se pokusit působit na osoby, které depresí trpí a o dalších dopadech deprese u jiných psychických a neurologických poruch. V seminární části si vyzkouší jak působit na člověka, který depresí trpí, a jak emoce souvisí s výkonem. Vyzkouší se měření kognitivních funkcí a jejich změnu u těchto osob. Marek Preiss. Deprese a výkon (Kognitivní výkonnost u depresivní poruchy v období remise). Psychiatrické centrum Praha, 2008. 4. Neuropsychologické praktikum V této části kurzu se posluchač naučí formulovat interpretaci výsledku jednoduchého vyšetření a provést bazální diferenciální diagnostiku. Naučí se provádět rozhovor s pacientem a odebrat anamnézu relevantní k posouzení kognitivních funkcí. Naučí se vyhodnocovat údaje z klinického videozáznamu. Naučí se diferencovat mezi projevy osobnostní psychopatologie a aktuální symptomaticky, jako je depresi či úzkost. Naučí se všímat si v rozhovoru projevů kognitivních deficitu v chování a řeči. Základními texty k bloku jsou: Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: M.Preiss: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118, Budoucnost neuropsychologie, str.363-371. Preiss M, Rodriguez M, Kawaciukova R, Laing H. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha. 2., přepracované vydání, Psychiatrické centrum Praha, 2007. Další aktivitou kurzu bude studium vybraných článků, prezentace jejich obsahu a kritika. Formálně bude tato část kurzu rozdělena na prezentujícího, oponenta, poroty a posluchačů. Vybrané články se budou vztahovat k tématice neuropsychologie, částečně v souvislosti se vzděláváním se. Studenti budou mít možnost, v případě zájmu, spolupracovat na neuropsychologickém výzkumu v Psychiatrickém centru Praha. Kurz je zakončen zkouškou. Zkouška bude písemná (multiple-choice test). Kromě ověřená znalostí informací bude zaměřena především na řešení problémů v klinické neuropsychologii. Začlenění kurzu Kurz se vztahuje k jiným klinickým disciplínám, jako je neurofyziologie. Dále se vztahuje k psychopatologii, jejíž částečná znalost je předpokladem pro lepší porozumění kurzu. Vztahuje se ke kurzu školní psychologie vzhledem k výkonu a jeho posuzování.
Sylabus
Kurz je zaměřen na získání základních informací a dovedností v klinické neuropsychologii. Formálně bude obsahovat prezentaci poznatků přednáškovou formou, získávání dovedností, práce s vybranými neuropsychologickými testy, kritickou četbu a prezentaci textu článku s problematikou neuropsychologie. Obsahově se zaměří na užitečné poznatky a dovednosti pro různorodou praxi budoucího absolventa psychologie např. v SPC, PPP, případně v klinické praxi. Kurz je rozdělen do 4 bloků. 1. Základy klinické neuropsychologie Posluchač se seznámí se základní neuropsychologickou terminologií, různých způsobech měření kognitivních deficitů, s měřením změny v neuropsychologii, o cíli a strukturou psychologického vyšetření zaměřeného na kognitivní funkce, ekologickou validitou a Flynnovým efektem. Získá základní informace o odhadu premorbidního stavu. Seznámí se s vybranými neuropsychologickými testy zaměřenými na screening kognitivních funkcí. V seminární části si vyzkouší vybrané neuropsychologické testy (Např. Paměťový test učení, Trail Making test, test verbální fluence aj.) na sobě a druhých osobách, provede screeningové vyšetření na vybrané osobě a pokusí se zformulovat diagnostický nález. Základním textem k bloku je: Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybraná kapitola: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118. 2. Základy neuropsychologické rehabilitace Posluchač se dozví o základních cílech (zlepšení kognitivních funkcí, zlepšení sebepojetí) a metodách neuropsychologické rehabilitace (trénink paměťových funkcí u stárnoucí populace; trénink kognitivních funkcí u depresivních pacientů). Dostane informace o historii rehabilitace, o měnících se metodách a možnostech rehabilitace v klinické praxi, o různých modelech rehabilitace, o využití počítačů v rehabilitaci. V seminární části si vyzkouší jak lze zefektivnit paměť a jak efektivitu trénování paměti měřit (pomocí kognitivních testů, sebeposuzovacích škál). Základními texty k bloku jsou: Baddeley A. Vaše paměť. Books, 1998. Preiss M, Kučerová H (ed). Neuropsychologie v neurologii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: P. Kulišťák: Model neuropsychologické rehabilitace po úrazech hlavy, str. 331-338. 3. Kognitivní deficity u deprese Posluchač se dozví o vlivu deprese na kognitivní funkce, seznámí se jaký vliv má depresivní onemocnění na kognitivní funkce u dětí a dospělých. Naučí se, jaký vliv může mít kognitivní oslabení na schopnost pracovat. Dozví se, jak se pokusit působit na osoby, které depresí trpí a o dalších dopadech deprese u jiných psychických a neurologických poruch. V seminární části si vyzkouší jak působit na člověka, který depresí trpí, a jak emoce souvisí s výkonem. Vyzkouší se měření kognitivních funkcí a jejich změnu u těchto osob. Marek Preiss. Deprese a výkon (Kognitivní výkonnost u depresivní poruchy v období remise). Psychiatrické centrum Praha, 2008. 4. Neuropsychologické praktikum V této části kurzu se posluchač naučí formulovat interpretaci výsledku jednoduchého vyšetření a provést bazální diferenciální diagnostiku. Naučí se provádět rozhovor s pacientem a odebrat anamnézu relevantní k posouzení kognitivních funkcí. Naučí se vyhodnocovat údaje z klinického videozáznamu. Naučí se diferencovat mezi projevy osobnostní psychopatologie a aktuální symptomaticky, jako je depresi či úzkost. Naučí se všímat si v rozhovoru projevů kognitivních deficitu v chování a řeči. Základními texty k bloku jsou: Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: M.Preiss: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118, Budoucnost neuropsychologie, str.363-371. Preiss M, Rodriguez M, Kawaciukova R, Laing H. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha. 2., přepracované vydání, Psychiatrické centrum Praha, 2007. Další aktivitou kurzu bude studium vybraných článků, prezentace jejich obsahu a kritika. Formálně bude tato část kurzu rozdělena na prezentujícího, oponenta, poroty a posluchačů. Vybrané články se budou vztahovat k tématice neuropsychologie, částečně v souvislosti se vzděláváním se. Studenti budou mít možnost, v případ
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to explain the possibilities of neuropsychology and clinical applications and to gain theoretical and practical basics opportunities that they can build on in their own professional activities.