1) Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení
2) Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup
3) Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
4) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
5) Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
6) Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
7) Strategie a styly učení u žáků na střední škole
8) Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)
9) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)
10) Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
11) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
12) Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
13) Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.
14) Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody
15) Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
16) Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
17) Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace
18) Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.
19) Základní problematika dyskalkulie.
20) Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení).
21) Specifika přístupů k jedincům s SPU v dospělosti
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství.
Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.