Informace o průběhu kurzu
Tento kurz probíh á ve dvouhodinových výukových blocích, v nichž zpravidla bývá nejprve problematizujícím způsobem představen určitý tematický okruh, poté následuje intepretační práce s pramen nebo dialogicky vedená diskuse, či představení určité problematiky studenty.
Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.
Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi)
Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy
Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;
Komenského pojetí výchovy
Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda
Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova
Výchova, krize a antinomie výchovy
Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)
Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní
Cílem předmětu je uvádět do obzoru filosofie výchovy, jež zde není pojímána jako specializovaný filosofický obor zabývající se výchovou, ale je jí rozuměno jako svérázné filosofické perspektivě nahlížející výchovu jako klíčový fenomén pro porozumění lidské existenci. Kurz uvádí do základních otázek filosofie výchovy vyvěrajících z tradice evropské kultury, seznamuje s tázáním po filosofických předpokladech výchovy a věnuje se též soudobým problémům výchovy a vzdělávání.
Přestože stěžejním úkolem kurzu je poskytovat zájemcům půdu pro samostatnou a kritickou reflexi otázek výchovy a vzdělávání, vlastním smyslem tohoto předmětu je prostřednictvím tematizace fenoménů souvisejících s výchovou rozvíjet filosofující myšlení, prohlubovat citlivost pro podstatná existenciální témata a schopnost rozumět jim.