Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění. Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla. Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění. Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.
\r\n\r\n
1. Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti
\r\n2. Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality;
\r\na) Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu)
\r\nb) Netradiční výtvarné techniky
\r\nc) Umění akce a nová média
\r\n3. Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění
\r\nk netradičním výrazovým prostředkům a technikám
\r\na) Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu
\r\nb) Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu
\r\n4. Abstraktní expresionismus v umění 20. století
\r\na) Kandinskij jako průkopník volné abstrakce
\r\nb) Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola
\r\n5. Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi
\r\na) Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu
\r\nb) Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu
\r\n6. Závěrečný test
","inLanguage":"cs"}]}* Sylabus: Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění.
Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění.
Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla.
Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění.
Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu. 1. Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti 2. Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality; a) Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu) b) Netradiční výtvarné techniky c) Umění akce a nová média 3. Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění k netradičním výrazovým prostředkům a technikám a) Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu b) Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu 4. Abstraktní expresionismus v umění 20. století a) Kandinskij jako průkopník volné abstrakce b) Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola 5. Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi a) Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b) Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu 6. Závěrečný test
Anotace:
Výtvarné umění jako výpověď doby a jako specifický projev komunikace, specifický typ myšlení,vyjádření a sebevyjádření. Typologie jako způsob výtvarného vyjádření. Přístupy ke skutečnosti jako jedna z možností typologie a jako základní průřezová témata. Proměny výrazových prostředků, výtvarných technik a materiálů a jejich příčiny. Uplatnění nových médií a multimediální umění. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií. Koncepce předmětu sleduje především snahu probudit zájem studentů jiných oborů o výtvarné umění.