filozofie výchovy v historickém kontextu; pedagogické koncepce v dějinách pedagogiky; pedagogické propedeutiky, struktura, členění pedagogických disciplín; vývoj pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k ostatním vědním oborům; pedagogika jako vědní disciplína; pojetí tradiční pedagogiky a moderní pedagogiky, proměny pedagogické terminologie; sociální a individuální význam vzdělávání, rovný přístup ke vzdělání, celoživotní vzdělávání;
česká výchovně vzdělávací soustava, vzdělávání v kontextu evropské integrace; vzdělávání v 21. století, školský systém v ČR – trendy, perspektivy, aktuální školská legislativa; nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání;
Seznámení posluchačů s významem pedagogiky v systému výchovy a vzdělávání, s filozoficko-historickými východisky, jejím využitím v současném vzdělávacím systému, v práci učitele na středních odborných školách. Vytvořit u studentů klíčové kompetence v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědního oboru.