Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody.
Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchov ě a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám.
Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.
Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.
Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR.