Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociologie výchovy a sociální pedagogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCDU19DV08

Sylabus

­Celospolečenský kontext výchovy a vzdělávání, úloha výchovy ve společnosti, kultuře, vztahy mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou.

­Sociální souvislosti rozvoje vzdělávání, rovnost přístupu ke vzdělávání, struktura a funkce výchovných institucí, sociální podmínky jejich činnosti.

­Sociologie rodiny – funkce rodiny, proměny současné rodiny, rodina jako sociální prostředí, spolupráce školy s rodičovskou veřejností.

­Sociologie dětí a mládeže, sociální zrání, vliv vrstevnických skupin na socializaci jedince, osvojování mužských a ženských rolí.

­Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí, proměna intencionálního prostředí ve výchovných institucích v souvislosti s kurikulární reformou, děti a mládež jako ohrožená sociální skupina, vliv médií a komunity, projevy rizikového chování dětí a mládeže.

­Klima školy, výchovný systém školy, řád školy, žákovská samospráva, školní tradice.

­Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění, aktivní sociální učení, klima třídy, třídní učitel.

­Metody a techniky sociologického a sociálně pedagogického výzkumu.

Anotace

Cílem je vybavit účastníky vzdělávání aplikovatelnými znalostmi ze sociologie výchovy a sociální pedagogiky potřebnými pro profesi učitele. Kurz je zaměřen na aktuální témata sociologie výchovy (od vymezení předmětu této disciplíny až po konkrétní problémy sociologie výchovy jako jsou globalizace, gender problematika, škola jako instituce, funkce výchovy a školy apod.) a na související problémy sociologie rodiny.

Pozornost je soustředěna zejména na změny hodnotového systému rodiny a rovnost šancí v přístupu ke vzdělávání. V úzkém propojení dvou hraničních vědních disciplín seznamuje posluchače se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována uplatnění sociální pedagogiky v práci třídního učitele, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami, prevenci rizikových projevů chování žáků.