Pojetí člověka jako osobnosti, význam pojmu osobnost v pedagogice. Konstituování osobnosti v dětstv í a mládí, úkoly výchovy.
Pojetí vývoje/ontogeneze individua. Rozlišení zrání, vývoje učením a získáváním zkušeností, osobnostního rozvoje. Uvedení do základů vývojové psychologie.
Faktory psychického vývoje, interakce mezi faktory. Působení soudobé rodiny. Potenciality vývoje/rozvoje - jejich využívání versus blokování. Důsledky pro edukaci.
Citlivá období, respektive zlomové události ve vývoji dítěte. Tzv. vývojové úkoly; vůdčí typy činnosti, periodizace vývoje. Charakteristiky jednotlivých období. Úkoly pro výchovu. Problémy, které v jednotlivých vývojových obdobích nejčastěji vyvstávají; jejich analýza, možnosti řešení.
Pohled na zvláštnosti vývoje dětí dnes - šance a ohrožení.
Učitel jako osobnost a jako facilitátor psychického vývoje/osobnostního rozvoje dětí a mládeže.
The aim of the course is to introduce the basic terminology of the issue, the concept of man as a personality in the context of pedagogy, development / ontogenesis of the individual, psychological development. Further, to develop a reflective view of working with pupils, what alternatives are offered here, how to increase the effectiveness of educational activities for children and youth.