Pojetí člověka jako osobnosti, význam pojmu osobnost v pedagogice. Konstituování osobnosti v dětství a mládí, úkoly výchovy.
Pojetí vývoje/ontogeneze individua. Rozlišení zrání, vývoje u čením a získáváním zkušeností, osobnostního rozvoje. Uvedení do základů vývojové psychologie.
Faktory psychického vývoje, interakce mezi faktory. Působení soudobé rodiny. Potenciality vývoje/rozvoje - jejich využívání versus blokování. Důsledky pro edukaci.
Citlivá období, respektive zlomové události ve vývoji dítěte. Tzv. vývojové úkoly; vůdčí typy činnosti, periodizace vývoje. Charakteristiky jednotlivých období. Úkoly pro výchovu. Problémy, které v jednotlivých vývojových obdobích nejčastěji vyvstávají; jejich analýza, možnosti řešení.
Pohled na zvláštnosti vývoje dětí dnes - šance a ohrožení.
Učitel jako osobnost a jako facilitátor psychického vývoje/osobnostního rozvoje dětí a mládeže.
Cílem předmětu je seznámení se základní terminologií problematiky, pojetím člověka jako osobnosti v kontextu pedagogiky, vývojem/ontogenezí individua, psychickým vývojem, zaměřit pozornost na zvláštnosti vývoje dětí v současnosti a na učitele jako osobnosti. V další rovině pak rozvinout reflektující náhled na práci se žáky, jaké se zde nabízejí alternativy, jak zvýšit účinnost výchovného a vzdělávacího působení na děti a mládež.