Didaktika anglického jazyka: 1. ročník
Role učitele a studenta v jazykové výuce; cíle vyučování cizího jazyka
Motivace studentů ke studiu anglického jazyka a faktory ovlivňující úspěch výuky
Metody a přístupy k vyučování anglického jazyka; CLIL
Plánování jazykové výuky
Definice aktivity a fázování
Způsoby prezentace nového učiva
Výuka receptivních dovedností (poslech a čtení)
Výuka produktivních dovedností (mluvení a psaní) 2. ročník
Výuka jazykového systému (lexikální, gramatický, fonologický, jazykové funkce)
Kompetence v jazykovém vyučování
Oprava chyb a zpětná vazba
Věkové zvláštnosti studentů; Specifické vzdělávací potřeby
Strukturální a reflexivní zpětná vazba na mikrovyučování
Základy managementu výuky cizího jazyka
Učební pomůcky, evaluace a výběr učebnice pro výuku anglického jazyka
Společný evropský referenční rámec pro jazyky; Portfolio
Hodnocení efektivity jazykového vyučování, testování, zkoušky
Didaktika německého jazyka:
Vymezení pojmu didaktika „Němčina jako cizí jazyk“ (DaF). Význam didaktiky jako vědní a studijní disciplíny v učitelském vzdělávání. Vztah didaktiky německého jazyka k ostatním vědním oborům.
Vývoj metod (koncepcí) ve výuce cizích jazyků včetně metod alternativních (historický exkurz). Současné vývojové trendy ve výuce cizích jazyků.
Jazyková politika a koncepce jazykového vyučování (výuka 1. a 2. CJ, bilingvní výuka, DSD, CLIL…)
Specifikace cílů a obsahu výuky v oblasti německého jazyka. Pedagogické a další strategické dokumenty (RVP, ŠVP, SERR, Evropské jazykové portfolio…).
Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků (vztah mezi cílem a obsahem učiva). Problematika výběru učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných (fonetiky, slovní zásoby, gramatiky, ortografie). Základní metodická pravidla spojená s procesem osvojování poslechu a čtení s porozuměním, ústního a písemného projevu.
Interkulturní aspekty v cizojazyčném vyučování. Reálie a jejich význam ve výuce. Zakotvení reálií ve vyučovacím plánu (v učebnicových souborech). Didaktické prostředky na podporu výuky reálií.
Kritéria hodnocení výukových materiálů. Využívání didaktických pomůcek a didaktické techniky a nových informačních médií ve výuce cizích jazyků. Motivace a aktivizace žáků ve výuce německého jazyka.
Charakteristika vyučovacího procesu z hlediska učebních činností žáků a vyučovací činnosti učitele včetně specifických postupů (projektová výuka, problémové vyučování, činnostně orientovaná výuka…). Organizační formy výuky (párová, skupinová, týmová práce). Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků, učební strategie. Význam evaluace a evaluační nástroje.
Didaktika ruského jazyka:
Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.
Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.
Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.
Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.
Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).
Výuka jazykových prostředků.
Výuka řečových dovedností.
Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.
Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence
Využívání ICT ve výuce RJ
Didaktika francouzského jazyka:
Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy.
Didaktické principy a metody výuky aplikované na konkrétní předmět.
Organizační formy.
Tvorba vlastních výukových materiálů, tvorba testů.
Problematika hodnocení.
RVP, ŠVP.
Reflexe a hodnocení.
Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi a dovednostmi z oblasti oborové didaktiky tak, jak to pro výkon své profese potřebují.