Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborové didaktiky cizích jazyků

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCDU19DV15

Sylabus

Didaktika anglického jazyka: 1. ročník

­          Role učitele a studenta v jazykové výuce; cíle vyučování cizího jazyka

­          Motivace studentů ke studiu anglického jazyka a faktory ovlivňující úspěch výuky

­          Metody a přístupy k vyučování anglického jazyka; CLIL

­          Plánování jazykové výuky

­          Definice aktivity a fázování

­          Způsoby prezentace nového učiva

­          Výuka receptivních dovedností (poslech a čtení)

­          Výuka produktivních dovedností (mluvení a psaní)   2. ročník

­          Výuka jazykového systému (lexikální, gramatický, fonologický, jazykové funkce)

­          Kompetence v jazykovém vyučování

­          Oprava chyb a zpětná vazba

­          Věkové zvláštnosti studentů; Specifické vzdělávací potřeby

­          Strukturální a reflexivní zpětná vazba na mikrovyučování

­          Základy managementu výuky cizího jazyka

­          Učební pomůcky, evaluace a výběr učebnice pro výuku anglického jazyka

­          Společný evropský referenční rámec pro jazyky;  Portfolio

­          Hodnocení efektivity jazykového vyučování, testování, zkoušky  

Didaktika německého jazyka:

­Vymezení pojmu didaktika „Němčina jako cizí jazyk“ (DaF). Význam didaktiky jako vědní a studijní disciplíny v učitelském vzdělávání. Vztah didaktiky německého jazyka k ostatním vědním oborům.

­Vývoj metod (koncepcí) ve výuce cizích jazyků včetně metod alternativních (historický exkurz). Současné vývojové trendy ve výuce cizích jazyků.

­Jazyková politika a koncepce jazykového vyučování (výuka 1. a 2. CJ, bilingvní výuka, DSD, CLIL…)

­Specifikace cílů a obsahu výuky v oblasti německého jazyka. Pedagogické a další strategické dokumenty (RVP, ŠVP, SERR, Evropské jazykové portfolio…).

­Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků (vztah mezi cílem a obsahem učiva). Problematika výběru učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných (fonetiky, slovní zásoby, gramatiky, ortografie). Základní metodická pravidla spojená s procesem osvojování poslechu a čtení s porozuměním, ústního a písemného projevu.

­Interkulturní aspekty v cizojazyčném vyučování. Reálie a jejich význam ve výuce. Zakotvení reálií ve vyučovacím plánu (v učebnicových souborech). Didaktické prostředky na podporu výuky reálií.

­Kritéria hodnocení výukových materiálů. Využívání didaktických pomůcek a didaktické techniky a nových informačních médií ve výuce cizích jazyků. Motivace a aktivizace žáků ve výuce německého jazyka.

­Charakteristika vyučovacího procesu z hlediska učebních činností žáků a vyučovací činnosti učitele včetně specifických postupů (projektová výuka, problémové vyučování, činnostně orientovaná výuka…). Organizační formy výuky (párová, skupinová, týmová práce). Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků, učební strategie. Význam evaluace a evaluační nástroje.  

Didaktika ruského jazyka:

­Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.

­Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.

­Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.

­Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.

­Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

­Výuka jazykových prostředků.

­Výuka řečových dovedností.

­Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.

­Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence

­Využívání ICT ve výuce RJ  

Didaktika francouzského jazyka:

­Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy.

­Didaktické principy a metody výuky aplikované na konkrétní předmět.

­Organizační formy.

­Tvorba vlastních výukových materiálů, tvorba testů.

­Problematika hodnocení.

­RVP, ŠVP.

­Reflexe a hodnocení.

Anotace

Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi a dovednostmi z oblasti oborové didaktiky tak, jak to pro výkon své profese potřebují.