Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie handic. žáka a spec. poruchy učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRN17UC39

Sylabus

1.       Základní terminologie v oblasti psychologie handicapu, zejm. z hlediska školské legislativy.

2.       Psychologická problematika dětí se zdravotním postižením: ñ  Osobnost postiženého žáka, vrozené a získané postižení, přístupy k žákům se ZP ñ  Vývoj postiženého dítěte - obecné zákonitosti, psychický vývoj postiženého dítěte v předškolním věku, v mladším školním věku, puberta a dospívání, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti

3.       Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, historie, současný stav).

4.       Socializace postižených dětí, problematika vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině, širším společenským vlivům, školní docházka (speciální školství vs. integrace), pracovní a společenské uplatnění, partnerské vztahy.

5.       Rodinný kontext postižení: reakce rodičů na postižení, vyrovnávání se s postižením, závislost příčin postižení a rodičovských postojů, rodina jako jeden ze zdrojů problémů (psychická deprivace a subdeprivace, nevhodné působení rodiny - CAN, sociokulturní handicap).

6.       Specifické poruchy učení ve školské praxi: základní pojmy, jednotlivé typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie): vždy klinický obraz, tolerantní přístupy  a pedagogické vedení žáka s daným typem SPU, hodnocení a klasifikace, rozvíjející a nápravná cvičení.

Anotace

Cílem kurzu je představit základní terminologii a dílčí tematické oblasti psychologie handicapu. Konkrétně se kurz zaměří na psychologickou problematiku dětí se zdravotním postižením, postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům, socializaci postižených dětí, rodinný kontext postižení, problematiku vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině a širším společenským vlivům, pracovní a společenské uplatnění a partnerské vztahy jedinců s handicapem. Zvláštní pozornost bude věnována problematice specifických poruchy učení ve školské praxi.