1. Základní terminologie v oblasti psychologie handicapu, zejm. z hlediska školské legislativy.
2. Psychologická problematika dětí se zdravotním postižením: ñ Osobnost postiženého žáka, vrozené a získané postižení, přístupy k žákům se ZP ñ Vývoj postiženého dítěte - obecné zákonitosti, psychický vývoj postiženého dítěte v předškolním věku, v mladším školním věku, puberta a dospívání, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti
3. Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, historie, současný stav).
4. Socializace postižených dětí, problematika vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině, širším společenským vlivům, školní docházka (speciální školství vs. integrace), pracovní a společenské uplatnění, partnerské vztahy.
5. Rodinný kontext postižení: reakce rodičů na postižení, vyrovnávání se s postižením, závislost příčin postižení a rodičovských postojů, rodina jako jeden ze zdrojů problémů (psychická deprivace a subdeprivace, nevhodné působení rodiny - CAN, sociokulturní handicap).
6. Specifické poruchy učení ve školské praxi: základní pojmy, jednotlivé typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie): vždy klinický obraz, tolerantní přístupy a pedagogické vedení žáka s daným typem SPU, hodnocení a klasifikace, rozvíjející a nápravná cvičení.
The aim of the course is to introduce basic terminology and partial thematic areas of the psychology of handicap. Specifically, the course will focus on the psychological issues of children with disabilities, public attitudes towards disabled individuals, socialization of disabled children, the family context of disability, the issue of disability education in relation to the type and degree of disability, personality, family and wider social influences and partnerships of individuals with disabilities.
Special attention will be paid to the issue of specific learning disabilities in school practice.