Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika OV a ZSV R II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRO17OV21

Sylabus

Sylabus předmětu: 1. Specifika výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu. 2.

Didaktická analýza vzdělávacího obsahu oborů, vzdělávací a výchovné cíle oborů (ZVP, ŠVP, tematický celek a vyučovací hodina OV a ZSV) 2. Didaktické principy ve výuce Ov a ZSV, analýza výukových metod a organizačních forem práce vhodných pro pedagogickou realizaci oborů.

Pracovní listy a portfolio ve výuce OV a ZSV. 3. Kontroverzní témata ve výuce občanské výchovy a společenských věd.

Metoda diskuze. Projektové vyučování.

Případová studie, film a internet ve výuce OV a ZSV. 4. Problematika hodnocení v občanské výchově a výuce společenských věd.

Metody hodnocení, zpětná vazba. Kladení otázek a tvorba úloh a testů ve výuce OV a ZSV 5.

Vybraná aktuální témata: Výuka OV a ZSV a průřezová témata, inkluze, etická výuka a etický rozměr výuky OV a ZSV.

Anotace

Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Posluchači se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin na střední škole a dále nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami.

Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů. Ve výuce kurzu je zvláště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didaktických kompetencí, na rozvíjení jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jejich vlastním osobnostním laděním.

Tento kurz zohlední podněty a trendy související s digitalizací výuky, jež byla urychlena epidemiologickou situací v š.r. 2020-2021.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.