Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikacez hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.
Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.
Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.
Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecnácharakteristika, klasifikace.
Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt.
Sponově-jmenné věty – klasifikace.
Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.
Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím rusko-českém plánu.
Jednočlenné věty infinitivní a neslovesné.
Neúplná věta. Textová analýza.
Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu).
Základní větné členy.
Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné.
Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.