Charles Explorer logo
🇨🇿

Propedeutika speciální pedagogiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OCRS18UC05

Sylabus

Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody.

Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám.

Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.

Anotace

Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména následující okruhy: Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky.

Socializace z dějinného pohledu. Integrace a inkluze jako proces.

Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR