Pochopení zákonitostí a specifik vývoje postižených jedinců, s postižením faktorů, které do vývoje vstupují a ovlivňují jej (např. druh postižení, doba vzniku postižení, závažnost postižení, reakce rodiny a nejbližšího okolí, reakce širšího prostředí, vliv školy, vliv vrstevníků, společnosti jako takové). Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a získat jakýsi obecný základ pro budování profesních speciálně pedagogických kompetencí.
Pojem patologie označující vědní disciplínu, která se zabývá odchylnými nenormálními životními pochody a jevy. Patologie sociální jako zjevné deviantní chování z hlediska typů a projevů negativního hodnocení, chování problematické, společensky nežádoucí osobnosti, poruchy chování, delikvence, automutilace, problematiku abúzu drog.
Pochopení zákonitostí a specifik vývoje postižených jedinců, druh postižení, doba vzniku postižení, závažnost postižení, reakce rodiny. Patologie sociální jako zjevné deviantní chování z hlediska typů a projevů negativního hodnocení.