Psychopedie jako vědní disciplína, pojetí psychopedie a její postavení v systému věd, klasifikační modely mentální retardace, etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci, inteligence, vývoj péče a vzdělávání osob s mentálním postižením, koncepce politiky státu a Evropské Unie vůči osobám se zdravotním postižením. Paradigma handicapu – model individuálně patologický, model sociálně patologický.
Přehled přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením a jejich odraz v poslání, obsahu a organizaci péče a vzdělávání. Významné osobnosti v české i světové pedagogice osob s mentálním postižením..
Psychosomatické zvláštnosti a osobnostní charakteristiky jedinců s mentálním postižením. Utváření sebehodnocení u osob s mentálním postižením v podmínkách společenské exkluze a inkluze.
Práva osob s mentálním postižením.
Postavení psychopedie v systému věd, historický pohled na osobnost člověka s mentálním postižením, paradigma handicapu, práva osob s mentálním postižením, edukace d ětí, žáků a studentů s mentálním postižením, dospělost člověka s mentálním postižením.