NKS a jeho dopad na vzdělávání žáků, integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií; žáci s dysartií; spojení NKS a SPU, verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Děti a žáci s vrozenými vývojovými vadami - orofaciální rozštěpy v různých fázích růstu. Symptomatické vady řeči se zaměřením na osoby s MR, PAS a smyslovým postižením. AAK –jako možnost komunikace. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a stáří. Narušení komunikace získané v dospělém věku -afázie, dysartrie, dysfagie. Příčiny a projevy narušené komunikační schopnosti, logopedická intervence se zaměřením na terapii. Komplexní přístup k dospělé osobě se získanou neurogenní poruchou řeči, zajištění spolupráce se specialisty – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychiatrie.
Vliv NKS na rodinné prostředí. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad NKS na kvalitu života dospělého jedince. Multioborová spolupráce. Multioborová témata.
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku a žáků školního věku. Cílem předmětu je přiblížit jednotlivé druhy získaných neurogenních poruch řeči v dospělosti a ve stáří, s jejich etiologií, symptomatologií, rehabilitační péči v rámci mezioborové spolupráce.