Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogický diskurz

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0102105

Sylabus

1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky. Struktura pedagogických disciplín. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání.  Aktuální problémy výchovy a vzdělávání.2. Metodologie pedagogiky. Základní metodologické přístupy (kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum). Proces pedagogického výzkumu. Pedagogická terminologie.3. Cíle vzdělávání. Celoživotní učení. Úrovně vzdělávání podle ISCED. Vzdělávací systémy a jejich srovnání. Český vzdělávací systém. Evropský kontext vzdělávání.4. Teorie školské/vzdělávací reformy. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Kurikulární politika. Současná kurikulární reforma, její podstata, cíle, přínosy a rizika.5. Funkce školy Kultura školy, diferenciace, individualizace, kooperace a participace. Problémy života školy (kázeň, vrstevníci, šikana, média, multikulturní problematika, evropská dimenze).6. Vyučování jako interakce. Pojetí žáka a nové role učitele. Projektování a pedagogické hodnocení.  Aktivitující výukové strategie.7. Teorie profese učitele. Koncept profesionalizace učitelství, přípravné a další vzdělávání učitelů. Aktuální problémy učitelů a pedagogických sborů.

Anotace

Cílem kurzu je (1) objasnit podstatu proměny výchovy a vzdělávání v rovině pedagogických teorií a reflexe zkušenosti, (2) vymezit aktuální otázky a přínosy pedagogických věd a rozvinout pedagogické myšlení v interpretaci pedagogických výzkumů a (3) rozvinout schopnost integrovat obecné pedagogické poznatky do vzdělávání v biologii.