ÚVOD
Teoretické ot ázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.
E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXI
Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.
Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE
Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.
Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.
Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.
TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ
Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.
POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ
Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízen í učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE
Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.
Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.
NÁVRH SCÉNÁŘE
Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.
Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.
Cílem předmětu je doplnit a systemizovat vědomosti doktorandů týkající se didaktických východisek aplikací vzdělávacích virtuálních systémů otevřené výuky, jejich didaktických funkcí v různých pedagogických situacích pro podporu poznávacího procesu a v procesu učení žáků a způsobů evaluace.
Úkolem předmětu je postihnout didaktický rozměr přístupů k podpoře učení s využitím počítačových sítí (včetně sítí sociálních) a zhodnocení jejich edukačního potenciálu.
Obsahově se předmět dotýká klíčových pojmů souvisejících s touto tematikou (e+learning, virtuální vzdělávací prostředí, otevřená výuka, výukový objekt, kolaborace, pedagogická komunikace, e-portfolio, e-didaktika, OER, LOR, aj.), teorií učení v počítačových sítích, didaktických aspektů technologických řešení prostředí pro kolaboraci, sdílení poznatků, pedagogickou komunikaci, zpětnou vazbu a evaluaci výsledků učení s využitím e-portfolia.
Předmět se zaměřuje také na otázku digitálního obsahu, zejména pak problematiku Open Educational Resources, tvorbu digitálního obsahu komunitami a sdílení digitálního vzdělávacího obsahu.
Předmět se opírá o nejnovější poznatky mezinárodních výzkumů zabývajících se přínosem počítačových sítí a virtuálních platforem otevřené výuky v edukaci žáků a jejich hodnocením včetně evaluace výukových objektů jako základních jednotek e+learningových vzdělávacích aktivit, o výsledky výzkumů identifikujících hlavní problémy a vymezujících strategie dalšího vývoje systémů otevřené výuky pro potřeby školního vzdělávání.