- Neurovývojové vady a narušený vývoj jazykových a řečových schopností.
- Diagnostika jazykového vývoje, současné diagnostické a terapeutické metody a techniky.
- Poruchy fluence – balbuties a tumultus sermonis. Současné názory na etilogii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Diferenciální diagnostika.
- Dysfagie a možné terapeutické přístupy.
- Získané neurogenní poruchy v dospělosti a ve stáří. Diagnostika a terapie afázie, dysartrie, současné diagnostické testy a testové baterie.
- Současné názory na diagnostiku a terapii dyspraxie.
- Edukace dětí a žáků s narušeným vývojem jazykových schopností.
- Logopedická intervence u osob s tělesným a smyslovým postižením.
Předmět je zaměřen na získání nových odborných poznatků z oblasti logopedické diagnostiky, terapie a možných přístupů ve vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí. Studenti se seznámí s názory našich a zahraničních odborníků na etiologii, diagnostiku i terapeutické postupy neurovývojových poruch u dětí a neurogenních poruch komunikace v dospělosti, poruch fluence řeči, dysfagie u dětí i dospělých, dyspraxie, myofunkčních poruch.
Zaměří se na specifika řečových a jazykových vad a poruch, na edukační postupy u jedinců s narušenou komunikační schopností.