Předmět je vyučován formou kontaktní výuky ( diskuzního semináře) v rozsahu 2-3 hodin, se zam ěřením na témata:
1. definiční okruhy "education for all" a "school for all";
2. celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů;
3. paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce
4. odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky
5. hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání
6. inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince
7. inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné studie v rozsahu 6-8 týdnů a její obhajoba.
Vytváření příznivých podmínek pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice a metodikách. Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces.
V předmětu je tematizována filozofická podstata inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního prostředí školy, didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu inkluzivního vzdělávání.Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního vzdělávání, hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělávací a sociální inkluze. Na základě individuálního zájmu účastníků mohou být analyzovány inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.