Romská národnostní menšina s důrazem na vzdělávání
· Důležité strategické dokumenty a legislativní opatření v oblasti podpory Romů jako svébytné národnostní menšiny.
· Význam Evropské charty regionálních či menšinových jazyků.
· Podpora bilingvismu, nedostatečné osvojení minoritního jazyka v kombinaci s limitovan ými kompetencemi v majoritním jazyce jako cesta k sociální exkluzi.
· Důsledky jazykové bariéry v neúspěšnosti romských žáků.
· Afirmativní přístupy v základním školství. Zkušenosti z vybraných evropských států.
· Základní historické souvislosti důležité pro pochopení romské národnostní menšiny v současnosti.
· Strategie romské integrace 2021-2027 (příprava strategie vzdělávací politiky MŠMT – duben 2019).
Výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách
· Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování.
· Význam motivačního rozhovoru v terapeutickém přístupu.
· Harm Reduction – důraz na terciární prevenci.
· Systém ambulantní, ústavní a stacionární péče o osoby závislé na návykových látkách.
· Terapeutické komunity – vývoj ve světě.
· Terapeutické komunity v České republice. Terapeutické přístupy s důrazem na KBT, případně jiné psychoterapeutické směry, následná péče.
· Mezinárodní svépomocné organizace.
· Současná drogová scéna, substituce.
Sociálně znevýhodněných lidí ve společnosti přibývá. Vzhledem k dlouhodobé orientaci na romistiku a oblast závislostního chování je předmět orientován na dvě základní témata:
-romskou národnostní menšinu s důrazem na vzdělávání;
-výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách.