Hudební výchova a výchova umělecká
Principy vnímání hudby jako um ění probíhajícího v čase
Vztah vnímání hudby a jazykového projevu
Hudební paradigma a syntagma v hudbení pedagogice
Tvar, forma, tektonika
Jazykové prostředky při verbalizaci kvalit, vlastností hudby a estetického prožitku
Předmět je zaměřen na získávání a utvrzování znalostí v těch hudebněpedagogických a hudebněteoretických oblastech, které bezprostředně souvisejí s úzkým odborným zájmem doktoranda, které však nemusejí mít přímou souvislost s tématem práce samotné. Přestože rozhodující vědecký zájem vede doktoranda již na samém počátku studia k výběru a definici tématu disertační práce, širší odborně zájmové spektrum ho zpravidla motivuje i k tomu, aby se během studia alespoň dotýkal dalších oblastí a aby tyto zkušenosti zúročoval v publikační činnosti a v prezentaci na konferencích.
Taková činnost vhodným způsobem utvrzuje nezbytný vědecký fundament doktoranda a potažmo přispívá i ke kvalifikovanému náhledu na stěžejní téma zpracovávané v disertační práci.